ЛОБНІ ДІТИ
Здавалося б, вся клініка розлади описана в його назві «гіперактивність з дефіцитом уваги». Дитина не уважний і підвищено активний. Багато хто знає так само, що тут причина в незрілої лобної долі головного мозку. Але давайте по порядку.
По-перше, що лобова частка робить і за що відповідає:
За допомогою неї ми можемо дозволяти або пригнічувати ту чи іншу поведінку.
Відповідає за робочу пам'ять
Допомагає передбачати і прогнозувати ситуації
Реалізує пам'ять про минуле досвіді.
Організовує внутрішню мова (сама мова утворюється там де їй належить, але ось поміщає її всередину і координує її з процесами в мозку саме лоб)
Відповідає за почуття часу.
Здійснює наше перемикання від плану А до плану Б.
Розділяє емоції і події.
Ось все це при слабкій функції лобової частки працює дуже погано. А значить, крім традиційних гіперактивності з дефіцитом уваги у дітей ми можемо виявити.
Діти не можуть ясно передбачити наслідки своєї поведінки. Якщо нормальний чотирирічка розуміє, що якщо вдарити товариша, коли ти на нього сердитий, то товариш може образиться і не грати з тобою. А ще може дістатися від мами. Знаючи це, він може розсудити, що реалізовувати свою злість не завжди зручно для майбутнього. Дитина СДУГ не так легко простраівать цей ланцюжок подій і може діяти необачно.
Спалюють мости за собою. Якщо вже дитина розсердився, то він не думає, про те, що можливо люди, на яких він сердитий, йому можуть стати в нагоді. З цієї причини він може вести себе зовсім відчайдушно.
Не можуть вчитися на помилках. Тобто діти навіть маючи негативний і болючий досвід від тієї чи іншої поведінки повторюють його знову. Вони насилу користуються минулим досвідом. І тут справа не в тому, що вони не пам'ятають що було, просто ці спогади у них не створюють правильних висновків і не займають потрібного місця в досвіді.
Живуть тут і зараз. Це по суті наслідок попередніх пунктів. Вони не прогнозують, не користуються досвідом. Якщо прямо зараз захотілося встати на уроці і піти подивитися у вікно. Вони це роблять, не піклуючись про реакцію оточуючих.
Не можуть організуватися. Для того щоб організувати ту чи іншу поведінку або ситуацію, знову ж таки потрібно мати попередній досвід про успішні і неуспішних стратегіях і прив'язати його до майбутнього. Так як ці функції утруднені і організації теж не виходить.
Погане відчуття часу. Їм здається, що час йде дуже повільно. Тому вони погано переносять очікування.
Слабка я-концепція. Дитина, будучи вже досить великим, слабо уявляє себе як особистість. Він не може розрахувати, на що він здатний, як він реагує на ті чи інші події, що він дійсно любить, ніж захоплений, а що тільки його злегка цікавить. Не може визначитися з друзями, з хобі, з порядком речей в кімнаті і т.п. може переоцінювати або недооцінювати себе в тих чи інших випадках.
Погано читають соціальні знаки і міміку. Учитель нахмурився? Поняття не маю до чого ця гримаса. Товариш образився і замовк? Не зрозуміло, чого це він затих. Ви кричите йому з кухні «обідати», він розуміє, що ваш крик означає, що ви на нього зліться.
Погано інтерналізується і генерализирующий правила. Тобто дитина може знати, що не можна плюватися. Але ось що саме йому не можна плюватися, і що не можна плюватися взагалі, а не тільки в Ваську з сусіднього під'їзду. Ви можете говорити чаду або учневі про правила, але завдяки особливій роботі мозку він буде погано їх застосовувати на практиці.
Разом із загальною неуважністю, вони можуть дуже сильно фіксуватися на окремих яскравих враженнях. Наприклад дитини не можливо відтягнути за вуха від комп'ютера або телевізора.
Погано переносить фрустрацію. Не може розділити що якісь погані почуття не пов'язані з ситуацією і людьми, задіяними в ситуацію. Наприклад, щось не виходить, дитина не усвідомлює що потрібно спробувати ще. Він повністю відмовляється від подальшого досвіду означаючи його як поганий. Не потрапив м'ячем у ворота? Безглуздий футбол, ніколи грати не стану. Вся інша команда ідіоти, навіть «привіт» їм не скажу
Швидко перевантажується емоціями і враженнями, що погіршує загальне функціонування лобної ділянки. Йдете всім класом в зоопарк? Будьте готові до сюрпризів