українка » 31 серпня 2020, 21:28
Сенсорна корекція і аутизм
Аутизм досить багатогранне захворювання, що має безліч проявів, які при різних особливостях розвитку дитини проявляються по-різному, а іноді зовсім протилежно. Походження захворювання донині залишається в тіні гіпотез і теорій, не маючи однозначного визначення. Головними особливостями аутизму представлені порушення комунікативної і емоційно-вольової сфер з подальшим порушенням соціалізації та психосоматичні розлади. Дітям з аутизмом більше за інших властиві поняття гіпочувствітельность і гіперчутливість, які є ключовими для їх сприйняття і вказівними для діагностики. Тому сенсорна корекція є обов'язковою частиною навчання, абілітації та реабілітації.
Загальні особливості сприйняття при аутизмі
Відмінною рисою поведінки при аутизмі є неоднозначна реакція на різні сенсорні стимули. Це сприяє утворенню ряду особливостей, таких як: боязнь гучних звуків і яскравих спалахів, прагнення тактильний контакт з різними побутовими речами, боязнь людних місць, істерики, лабільність емоцій у відповідь на стимул, стереотипні дії і паталогічна руху. У слідстві, аномалії сприйняття можуть викликати сильне занепокоєння, яке, в свою чергу, тягне за собою обсесивний або компульсивний поведінка, а також соціальні та комунікативні проблеми - побічні проблеми розвитку. Серед загальних особливостей сприйняття варто відзначити такі:
Периферійне сприйняття. Люди з аутизмом здатні вловлювати інформацію побічно.
Непостійне сприйняття. Можуть виникати відмінності при сприйнятті одного і того ж предмета з плином часу.
Сенсорна перевантаження. Люди з аутизмом дуже уразливі при надмірному впливі подразників (тривала гучна музика, спалахи, феєрверки).
Гіперчутливість.
Гіпочувствітельность.
Тривала обробка інформації.
Фрагментарне сприйняття. Через цю особливість люди з аутизмом часто не здатні сприймати цілісний образ і можуть аналізувати лише ті деталі, які привернули їхню увагу.
Сплутаність у визначенні головної та побічної інформації.
Варто зауважити, що основна особливість сприйняття при аутизмі - це гіпо / гіперчутливість. Варто детально вивчити сприйняття при кожному виді сприйняття, так як призначення сенсорної корекції несе в собі абсолютно протилежний характер.
Особливості сприйняття у гіперчутливих дітей з аутизмом
Гіперчутливість - часте явище при аутизмі. Почуття і сприйняття при цій особливості загострюються, тому стимули можуть наносити неприємні і болючі відчуття. При гіперчутливості виникають такі особливості сприйняття:
Складнощі в роботі з дрібними предметами, порушення дрібної моторики.
Слабкий вестибулярний апарат.
Слабка координація власних рухів.
Чутливість до запахів, через що виникають труднощі при спілкуванні з людьми і відвідуванні громадських місць.
Дискомфорт при вживанні твердої, ароматної їжі з яскраво вираженим смаком.
Дотики можуть заподіювати біль і дискомфорт.
Проблеми з миттям і розчісуванням голови.
Перевага строго визначених предметів одягу і тканин.
Особлива чутливість до звуків, наприклад, здатність чути розмову на відстані.
Однаково сильне сприйняття всіх звуків, в тому числі фонового шуму, що часто веде до проблем з увагою.
Спотворене зір: об'єкти і світлі кольори можуть здаватися рухомими.
Легше і приємніше фокусуватися на якійсь частині, ніж на цілому об'єкті.
Особливості сприйняття у гіпочувствітельних дітей з аутизмом
Гіпочувствітельность є протилежним станом, вона характеризується недостатньою чутливістю. Серед особливостей:
Необхідність гойдатися, кружляти або повертатися, щоб відчути щось.
Такі діти можуть стояти дуже близько до інших, тому що не можуть оцінити відстань між людьми.
Деякі люди взагалі не відчувають запахів і не сприймають різкі аромати.
Можуть лизати предмети, щоб краще розуміти, з чого вони зроблені.
Можуть є неїстівні предмети: землю, траву, пластилін.
Сильно стискають людей в обіймах, роблять це заради відчуття сильного тиску на шкіру.
Особливості обладнання, придатного для всіх видів чутливості
Портрет емоцій. Цей тренажер спрямований на розвиток розуміння у дітей з аутизмом різних емоцій інших людей. В силу захворювання страждає емоційно-вольова сфера, що веде до того, що дитина сама не виявляє емоції, а також не може розрізняти емоції оточуючих. Тренування проходить на базі основ міміки. Дитина вивчає емоції конструюючи їх на полотні із зображенням обличчя. Це допомагає йому вивчити особливості реагування оточуючих на його вчинки, що в подальшому сприяє соціалізації. Цей портрет займає ключову роль в навчанні дітей з аутизмом і допомагає їм зрозуміти емоції. "Як ти себе почуваєш? Яке у тебе настрій?", "Як ти думаєш, як ВІН себе почуває?" Всі ці теми можливо деталізувати і візуалізувати. У терапії цей портрет може виступати як канал комунікації. Також це інструмент для підвищення емоційної грамотності дітей.
Гра "Циркові слоники". Ця гра відмінно підходить для дітей з аутістіческім спектром. Мета гри полягає в розвитку дрібної моторики, почуття балансу і навчанні дитини різним квітам і функцій предметів. Елементи пофарбовані в основні кольори. Слоники одного розміру. Можливо багаторівневі і варіативні укладання блоків. При таких вправах, дитина мимоволі вивчає закони симетрії і балансу. Навички усного рахунку додаються. "Гра" "Циркові слоники" "розвиває конструктивну і ігрову діяльність дитини, моторне планування, вміння знаходити рівновагу і будувати стійкі конструкції. Сприяє засвоєнню понять сенсорних еталонів (колір, розмір), елементарних математичних умінь (навички рахунку). Варіанти гри безмежні, залежать від фантазії дорослого і дитини, цілей і завдань роботи, що є великим плюсом, адже її можна застосовувати на базі вже наявної корекції. Таким чином, під час гри відбувається: зорова і тактильна стимуляція, розвиток навичок дрібної моторики, вивчення сенсорних еталонів.
Дзеркало емоцій. Якщо в разі заняття з портретом емоцій дитина конструював і вивчав канони міміки обличчя відповідно до емоційним станом, то дзеркало емоцій призначене для того, щоб він міг їх відтворити. Для дитини з аутизмом це не гра, а серйозна тренування. На дзеркалі, з боків, представлені картинки з різними емоційними станами та описом. Тренування проходить під керівництвом і коментарями психолога. Мета дитини - відтворити ту емоцію, яку він відчуває, вибравши її з описаних зображень на дзеркалі. Таким чином, до дитини доносять розуміння і значення емоцій, а також загартовують його емоційно-вольову сферу. Дитина вчиться розрізняти емоції і коригувати свою поведінку, а також соціалізується. Це дзеркало виготовлено з міцного пластику, на ньому нанесені зображення відомих дітям тварин, персонажів мультфільмів, які висловлюють різні емоції. Діти так люблять показувати "пики" в дзеркалі, а тут дитині пропонується співвіднести свій емоційний стан із зображенням на дзеркалі.
Я боюся, що обов'язково настане день, коли технології перевершать просте людське спілкування. І світ отримає покоління ідіотів.
Альберт Ейнштейн