українка » 09 вересня 2019, 22:30
истовувати систему PECS при аутизмі
1. Це система навчання
Всупереч поширеній помилці, PECS - це не назва для картинок з символами. Так, іноді ми називаємо самі картинки, які ми використовуємо в цій системі, PECS, а також називаємо папку з цими картинками «папка PECS», але цей термін НЕ є синонімом картинок, візуального розкладу або символів для комунікації. У мене свій «пунктик» на тому, що люди неправильно використовують цей термін, тому що насправді PECS - це СИСТЕМА з навчання навичкам комунікації. Ця система складається з декількох етапів (з шести, якщо говорити точніше). Ці етапи засновані на науці про вербальному поведінці - області прикладного аналізу поведінки, яка присвячена всім видам мовної поведінки, включаючи текст, усне мовлення і всі форми комунікації. Система включає в себе окремі стадії з навчання різним навичкам, в тому числі того, як висловити прохання за допомогою картинки, як відрізняти одне зображення від іншого, як іти до іншої людини або в інше приміщення заради комунікації, а пізніше, як коментувати і використовувати інші функції комунікації. На всіх цих стадіях система моделює усне мовлення і заохочує її розвиток.
2. Вона робить акт комунікації наочним
Комунікація не зводиться до того, щоб просто щось назвати або попросити. Комунікативні порушення у людей з аутизмом заважають їм зрозуміти сам процес комунікації. Людина повинна знати, що саме треба повідомити, а також як привернути увагу іншої людини, передати повідомлення і наполягати на передачі повідомлення, поки він не досягне успіху або не потерпить явну невдачу. Що добре в системі PECS, так це те, що під час написання повідомлень дитина повинна знайти потрібне зображення, привернути увагу партнера по комунікації і зробити обмін зображення на предмет. Якщо партнер не візьме зображення, то комунікація не відбулася. Це робить акт комунікації наочним. Люди з РАС часто намагаються передати повідомлення за допомогою усного мовлення, але при цьому не привертають уваги співрозмовника, і їх повідомлення ігнорується. Або вони намагаються один раз і здаються, якщо їм ніхто не відповідає. Передача зображення з рук в руки означає, що не можна сказати щось з іншого кутка кімнати і очікувати, що тобі дадуть відповідь. Комунікація стає наочною і зрозумілішою.
3. Вона навчає починати комунікацію самостійно
Для людей з аутизмом характерні труднощі з ініціацією дій. Це означає, що багато хто з них будуть сидіти і чекати, поки хто-небудь не запитає: «Чого ти хочеш?», Або не протягне їм систему допоміжної комунікації, щоб вони щось повідомили. Не знаю як ви, але якщо я сиджу за столом і хочу ще картоплі, то я не чекаю, поки хтось помітить, що я чогось хочу, і запитає мене про це. Замість цього я привертаю увагу того, хто сидить ближче всього до картоплі, і прошу його передати її. Точно також, я не чекаю, поки мені дадуть зображення, щоб я могла про щось попросити. Навіть якщо я не говорю тією ж мовою, що і навколишні, я постараюся залучити їх увагу та вкажу на картинку, намалюю або використовую іншу стратегію. Це і є самостійне початок комунікації, і ми повинні навчити йому дітей. Вони повинні бути в змозі озвучити свої потреби, бажання і думки так само, як і всі ми. Для цього вони повинні самі починати комунікацію. У багатьох випадках ми повинні ВЧИТИ їх цього.
В системі PECS ми не використовуємо фрази або інструкції на кшталт «Чого ти хочеш?» Замість цього ми спеціально створюємо ситуації, коли дитина захоче щось попросити, а потім друга людина, не кажучи ні слова, починає підказувати йому фізично, стоячи позаду. Поступово ці підказки зменшуються, і дитина вчиться самостійно починати обмін зображеннями з партнером по комунікації, щоб отримати якесь заохочення. В результаті, дитина починає самостійно повідомляти, чого він хоче, і потім його вчать долати відстань до зображень і до партнера по комунікації, щоб передати йому повідомлення.
4. Вона може зменшити небажану поведінку
Є дослідження, які показали, що якщо застосування PECS починає виконувати ту ж функцію, що і проблемна поведінка, то це небажану поведінку починає зменшуватися. Зрозуміло, якщо я б'ю інших людей, щоб мені дали попити або улюблену іграшку, і на це вказує функціональний аналіз поведінки, то ви можете навчити мене самостійно просити те, що мені потрібно, і така комунікація замінить небажану поведінку. Це дуже простий приклад, і дуже часто все набагато складніше, але численні дослідження вказують на те, що чим краще у людини (з аутизмом або без нього) навички комунікації, тим менше у нього буде проблемної поведінки.
5. Вона може сприяти розвитку усного мовлення
Багато батьків (і педагоги) бояться, що будь-який вид допоміжної комунікації завадить розвитку усного мовлення дитини. Немає жодного дослідження, яке б говорило про те, що це так. Насправді, дослідження показують, що PECS (і деякі інші види альтернативної комунікації) з плином часу можуть призвести до збільшення усного мовлення. Деякі діти природним чином перестають використовувати PECS, коли у них розвивається усне мовлення, тому мова більш проста і ефективна. У систему PECS включені протоколи підкріплення і стратегії для заохочення і розвитку саме усного мовлення. Поява навичок комунікації підвищує ймовірність, що дитина буде використовувати усне мовлення, і якщо дитина не володіє усною мовою в достатній мірі, система надасть йому функціональний спосіб комунікації.
6. Її дуже легко зрозуміти
Картинку зрозуміти дуже просто. Жестова мова і усне мовлення деяких людей буває складно розібрати, і це призводить до постійних ситуацій, коли людину не розуміють. Картинки зрозуміє хто завгодно (бо ми використовуємо підписи до кожної картинки) і де завгодно. Це робить комунікацію успішною і ефективною в різних місцях і ситуаціях, що, в свою чергу, заохочує подальший розвиток комунікації.
7. Її застосування постійно розширюється
Коли дитина навчилася робити обмін однієї картинки на предмет, то його вчать долати відстань до папки з картинками і до партнера по комунікації. В рамках системи комунікація дитини розширюється, коли його вчать використовувати не одну картку, а дошку з пропозицією, в результаті чого він може описувати предмети, які він просить, а потім і коментувати те, що відбувається.
8. Вона спирається на сильні сторони дитини
Люди з аутизмом зазвичай (але не завжди) мають слабкі навички рухової імітації, дрібної моторики і репрезентативною пам'яті. Однак найчастіше у них краще розвинені здатності до зорового сприйняття і розрізнення зорових образів. Оскільки PECS - це стратегія, заснована на зоровому виборі, вона спирається на сильні сторони дитини (навички зорового сприйняття), щоб розвинути слабкі сторони (комунікативні навички). Це відрізняється, наприклад, від мови жестів, який вимагає, щоб дитина імітував рухи, в тому числі точно відтворював руху дрібної моторики, і мав ментальної репрезентацією рухів для кожного слова.
9. Вона дешева
Хоча це і не головна причина використовувати PECS, ця система не коштує дорого, картки із зображеннями і папку можна виготовити самостійно, а в наш час стало ще легше знаходити відповідні зображення в Інтернеті або просто робити фотографії на свій мобільний телефон. Вам просто знадобляться канцелярська папка з роздільниками, роздруковані зображення, ламінатор і клейка стрічка Велкро. Я не кажу, що кожному учневі потрібно починати з низькотехнологічною системи альтернативної комунікації, але зазвичай непогано почати з добре вивченою системи, яка не вимагає великих витрат. Іншими словами, фінансові витрати НЕ можуть бути причиною відмови від навчання комунікації.
10. Її ефективність підтверджена дослідженнями
Для мене це дуже важливий пункт. PECS - це один з методів з підтвердженою ефективністю, які увійшли до звіту Національного центру професійного розвитку по рекомендованим методам допомоги у разі аутизму
Я боюся, що обов'язково настане день, коли технології перевершать просте людське спілкування. І світ отримає покоління ідіотів.
Альберт Ейнштейн