Радмила » 31 березня 2014, 09:33
Аутизм - це комплексний розлад, що включає в себе проблеми з соціальною взаємодією, засвоєнням мови, стереотипною поведінкою та цілим рядом проблем в емоційних, когнітивних, рухових та сенсорних властивостях, а також відставання їх у розвитку. Не в кожної дитини з РДА всі ці проблеми є виражені в однаковій мірі. Але вони можуть проявлятись по різному і зустрічатись в різних поєднаннях.
Основні прояви раннього дитячого аутизму.
Прояви РДА можуть бути помічені в дитини у віці на першому році життя:
- в неї пізно виникає «комплекс пожвавлення», тобто не реагує на присутність дорослого, як це зазвичай роблять інші немовлята;
- вона не фіксує погляд на обличчях, звертаючи більшу увагу на предмети;
- можлива негативна реакція на позу під час годування;
- моторний розвиток також відрізняється своєрідністю;
- дитина на руках у матері може бути млявою, або занадто напруженою;
- формування навичок ходіння затримується. Нерідко спостерігаються порушення ходи: ходіння на пальцях, розмахування руками, підстрибування.
Згідно міжнародної класифікації психічних розладів МКБ10 та DSM-4 вказані критерії, які лежать в основі діагностики, і виділені чотири основних ознаки:
- якісні порушення соціальної поведінки;
- якісні комунікаційні порушення;
- специфічні інтереси та стереотипна поведінка;
- наростання симптоматики до трьохрічного віку.
Крім цього в МКБ-10 виділений цілий ряд проблем, зокрема страхи, фобії, порушення сну і звичок харчування, агресія, та само агресія.
При спостереженні за поведінкою дітей, що страждають аутизмом, у відповідності до приведених класифікацій, яскраво проявляються 3 поведінкові особливості:
1) Різко виражена відчуженість від зовнішнього світу - інкапсуляція;
2) Зацикленість на звичному розпорядку життя (страх перед змінами).
3) Специфічні порушення мови.
Відношення до оточуючих людей, подій предметів відрізняються від норми. . Фактично відсутні ознаки нормального контакту дитини з батьками, особливо з матір’ю, зокрема не має посмішки у відповідь, зорового контакту, дитина не відрізняє батьків від інших людей, відсутні попередні жести (наприклад, дитина не протягує руки, щоб її високо підняли). І навпаки, дитина дуже активно вступає в контакт з неживим предметами. Коли діти стають старшими, виявляється небажання приймати участь у колективній грі і нездатність встановлювати дружні відносини з іншими дітьми, а також нездатність співпереживати іншим людям. Діти з аутизмом, не вміють звертатись з проханням про допомогу, не вміють виражати в адекватній формі реакцію на подразник, чи біль.
Бажання дотримуватись звичного порядку, обумовлено тривогою, і проявляється в розвитку у дітей стану страху и паніки, якщо в їх звичному оточенні щось змінюється. Це часто виявляється також у стереотипних рухах. У бажанні йти одним маршрутом. Споживати лиш однотипну їжу.
Щодо порушення мови, варто згадати про сповільнений мовний розвиток, а також про ехолалії. Діти, що страждають на атизм, часто говорять про себе в третій особі, і лише пізніше вчаться казати на себе «Я». Майже у всіх дітей спостерігається мовні і рухові стереотипії. В них пізніше чим в інших дітей з’являються запитання, при чому вони стреотипічно задають одні і ті ж запитання, відповіді на які вже отримали. Багато дітей аутистів, що навчились говорити, не можуть використовувати мову в комунікативних цілях, а роблять це лише механічно. У багатьох дітей з аутизмом є порушення інтонації, голос монотонний.
Зокрема у дітей з аутизмом відсутні:
- розуміння того, що потрібно дати відповідь на запитання;
- здатність брати участь у бесіді;
- здатність помічати та відповідати невербальні сигнали співрозмовника;
- розуміння, яку тему розмови можна використовувати в залежності від співрозмовника;
- здатність підтримувати розмову.
Також важливо зауважити проблеми в ігровій діяльності:
1.Відсутність здатності використовувати уяву в грі.
2. Тенденція вибирати дрібні чи неістотні аспекти предметів, замість цілісного розуміння;
3. Деякі діти з аутизмом мають обмежену кількість дій, які вони можуть імітувати, вони роблять ці дії постійно, не здатні до внесення змін у них по пропозиції інших людей.
У багатьох дітей з аутизмом є багато супутніх проблем, зокрема :
1) порушення у тонкій та грубій моториці;
2) порушення координації та низький м’язевий тонус;
3) дефіцит глибинного сприйняття;
4) сенсорні порушення:
- гіпер- або та гіпосенсативність до дотику;
- низька тактильна перцепція і розрізняння об’єктів на дотик;
- вестибулярна дисфункція;
- пропріорецептивна дисфункці, що виявляється в пошуку сенсорних стимулів, складності з впорядкуванням рухів;
- гіпер- або гіпосенсативність до звуків;
- гіпер- або гіпосенсативність до орального сигналу;
- гіпер- або гіпосенсативність до запахів;
- гіпер- або гіпосенсативність до візуального сигналу, що проявляється в недостатній реакції, складності з розпізнаванням чи сприйняттям; [5]
Щастя є