Глобальні оголошення!



Фонематичний слух

Модератори: TaniaPicaSSo, mavpusya, Ulkanet

Фонематичний слух

Повідомлення українка » 11 жовтня 2019, 09:53

Фонематичний слух дуже важливий для дитини.
Без нього не можна відрізнити один звук мови від іншого, правильно сприймати слова і правильно їх розуміти.
фонематичний слух - це здатність людини чути і двпізнавати фонеми, тобто розрізняти всі звуки мови. Він потрібен, щоб дитина навчилася не тільки розуміти мову і говорити, а й вловлювати ті особливості звуків, завдяки яким значення одного слова відрізняється від значення іншого. Правильно будувати реченняії і фрази, погоджувати відмінкові закінчення, число і рід різних частин мови.

Дитина з нерозвиненим фонематичним слухом відчуває великі труднощі при навчанні читанню та письму. Їй складно навчитися писати грамотно. Письмова мова формується на основі усної, і проблеми з фонематичним слухом в майбутньому можуть привести до серйозних порушень читання і письма ( дислексії і дисграфії ). Дуже важливо не упустити момент і допомогти дитині у формуванні правильної красивої мови. Щоб цього досягти, необхідно навчити малюка не тільки чітко вимовляти слова (звуки), але і розрізняти (диференціювати) звуки мови на слух.
Етапи розвитку фонематичного слуху
Фонематичний слух починає формуватися з моменту народження малюка. Дорослі повинні враховувати, що малюк вчиться говорити, наслідуючи оточуючих його людей: бачачи їх артикуляцію і слухючи, як вони розмовляють.
Як же розвивається фонематичний слух і що на кожному етапі розвитку можуть зробити дорослі, щоб допомогти дитині опанувати вмінням диференціації і відтворення звуків мови?

Перебуваючи в животику у мами, крихітка сприймає музику, сміх і інші досить гучні звуки, але мову не чує.

У два тижні - 1 місяць дитина починає розрізняти саме мовні звуки.

До двох місяців малюк вже реагує на слова мами: почувши її голос, заспокоюється і перестає кричати, якщо плаче, якщо мама звертається до нього під час їжі, може зробити перерву і перестати смоктати. До 3 місяців для дитини головне - емоційне спілкування з мамою. Треба активно користуватися мімікою та інтонацією: говорити те тихо, то голосно, змінювати тембр голосу, вимовляти одне і те ж слово пискляво або нарочито басом, задавати питання і відповідати на них. Намагайтеся, щоб при розмові дитина бачила обличчя того, хто з ним розмовляє. Дитина розвивається, наслідуючи дорослого. Щоб навчитися правильно вимовляти той чи інший звук, вона повинен бачити артикуляцію, тобто рух губ.

Під час купання, перевдягання, годівлі коментуйте свої дії, називайте предмети, до яких торкаєтеся. Наприклад, збираючись купати малюка, скажіть: «Йдемо купатися». Зануривши його в воду, запитаєте: «Яка вода?» І дайте відповідь: «Вода тепла». Потім скажіть, як вода капає: «Вода капає кап-кап». Фрази повинні бути короткими, відповіді ясними і чіткими.

Починайте грати з брязкальцями. Вибирайте їх так, щоб одна звучала голосніше, інша - тихіше, одна була мелодійною, а інша видавала нижчі звуки. Демонструйте, як звучать брязкальця, і коментуйте: «Це низький звук, це гучний» і т.д.

3-6 місяців. У 3 місяці малюк із задоволенням слухає музику, в 4 місяці починає наслідувати почутим звукам, в 5 - дізнається голоси близьких людей, прислухається до звуків зовнішнього світу і до тих звуків, які видає сам.

У цей період дитина вже прагне спілкуватися з оточуючими за допомогою крику. З'являються чітко вимовлені голосні звуки: «а-у-і» - так зване гуління. Причому малюк отримує від їх вимови явне задоволення. Закликайте його з різних місць кімнати, чергуйте шепіт з гучною промовою. У різних варіаціях повторюйте ім'я крихти: «Петро, Петрику, Петю». Показуйте, як ви раді спілкуванню. Повторюйте слідом за дитиною вимовлені ним комбінації звуків, в цьому випадку гуління стане більш емоційним.

6-9 місяців. У 6 місяців малюк розрізняє на слух своє ім'я, в 7 - може зрозуміти і оцінити осмислені звуки. У цей період малюк починає лепетати: в його мові з'являються поєднання звуків, схожі на склади. Притому в лепеті присутні звуки всіх мовних систем світу, але зберігаються тільки ті, які дитина чує від оточуючих його людей. Називайте все, що привертає його увагу: «Ось кішка, ось собака, ось будинок». Говоріть нові склади, спонукаючи дитину повторювати їх слідом за вами: «Скажи б, б, б». Цьому допоможуть потішки з повторенням складів. З виразом скажіть: «Ай, ду-ду-ду-ду, сидить ворон на дубу».

9-12 місяців. З 9 місяців малюк починає виділяти улюблені і нелюбимі мелодії і дає зрозуміти, яка йому подобається, а яка - ні. Лепет з кожним днем стає все більше схожий на слова рідної мови. Ближче до року в промові крихти з'являється інтонація і наголос. У цьому віці дитина чітко вимовляє перше слово. З 9 місяців розвивається здатність наслідувати почутому, повторювати деяким звуків. Це абсолютно новий ступіньь розвитку фонематичного слуху.
Я боюся, що обов'язково настане день, коли технології перевершать просте людське спілкування. І світ отримає покоління ідіотів.
Альберт Ейнштейн
українка Офлайн

Аватар користувача
Добре орієнтуюся
 
Повідомлень: 59
З нами з: 03 жовтня 2016, 19:22
Дякував (ла): 1 раз.
Подякували: 3 раз.
Діти: троє діточок.
один з них-особливе дитятко,... дуже люблю їх усіх!
старша-донька. й двое хлопчиків.

Re: Фонематичний слух

Повідомлення українка » 12 жовтня 2019, 11:49

Учіть дитину слухати навколишні шуми, пояснюйте: «Це проїхала велика машина, у неї мотор працює голосніше, ніж у маленької. А це шарудять листя під ногами, дощик капає: кап-кап ».

1-3 роки. Інтенсивно розвивається фонематичний слух, малюк наслідує розмови дорослих, копіює їх інтонацію. Майже у кожної дитини в цьому віці з'являються свої улюблені слова, які вона постійно повторює, може проспівати.

Будуть корисні вправи з музичними інструментами. Для початку достатньо двох: наприклад, барабана і дудочки. Покажіть барабан, продемонструйте, як він звучить. Покажіть дудочку і витягніть з неї звуки. По черзі давайте інструменти дитині в руки, хай він спробує на них пограти. Повторюйте такі вправи кілька днів поспіль, щоб малюк запам'ятав, який інструмент як звучить. Переконавшись, що малюк освоївся з інструментами, попросіть його відвернутися. Побарабаньте. Повернувшись, дитина повинна показати, який саме інструмент звучав. Ускладните завдання. Коли дитина відвернеться, пограйте на обох інструментах. Запропонуйте дитині назвати або показати, який інструмент звучав спочатку, який - потім. Поступово кількість інструментів можна збільшити до 3-4. Грати можна також на маракасах, кастаньєтах, дзвіночках, бубні.

У віці від 1,5 до 2 років відбувається дивовижна подія - дитина починає говорити. Це найяскравіший, важливий і стрімкий (швидкий) період мовного розвитку. Малюк дізнається все нові і нові слова, повторює їх, з'єднує в нескладні фрази. Розуміє і реагує на слова, що відрізняються лише однієї фонемою (звуком): наприклад, шити-мити;тачка,-качка ,кит-кіт,жук-сук,гірка-гілка

Розмовляючи з малюком, чітко промовляйте слова і їх закінчення, так само ретельно треба промовляти прийменники: в, на, під. Вони з'являються в активній мові малюка першими, і дуже важливо, щоб дитина з самого початку вживав їх правильно.

3-5 років. На четвертому році життя фонематичне сприйняття настільки поліпшується, що вже зрозуміло, чи є у дитини проблеми з фонематичним слухом. У цьому віці в її мові з'являються розгорнуті фрази, вона повинна розрізняти на слух шиплячі і свистячі, глухі і дзвінкі, тверді і м'які приголосні. Навіть якщо малюк ще не може чітко їх вимовити, на зображенні він завжди покаже, де - банан, а де - баран, де - маша, а де - каша. Якщо він плутається, це вагомий привід звернутися за консультацією до логопеда. Адже в нормі до чотирьох років малюк повинен розрізняти всі звуки.

Приблизно до цього ж віку закінчується формування і правильного звуковимови. Якщо дитина певні звуки вимовляє неправильно, консультація логопеда обов'язкова. Зверніть увагу також на правильну побудову граматичних конструкцій. В майбутньому вміння узгоджувати відмінкові закінчення, час дії і не плутати чоловічий і жіночий рід , допоможе карапузові писати грамотно.

...далі буде...
Я боюся, що обов'язково настане день, коли технології перевершать просте людське спілкування. І світ отримає покоління ідіотів.
Альберт Ейнштейн
українка Офлайн

Аватар користувача
Добре орієнтуюся
 
Повідомлень: 59
З нами з: 03 жовтня 2016, 19:22
Дякував (ла): 1 раз.
Подякували: 3 раз.
Діти: троє діточок.
один з них-особливе дитятко,... дуже люблю їх усіх!
старша-донька. й двое хлопчиків.

Re: Фонематичний слух

Повідомлення українка » 16 жовтня 2019, 07:54

ЩО ПЕРЕВІРЯЄ ЛОГОПЕД
В ідеалі вперше показати дитину логопеда слід в 3 роки. Спеціаліст скаже, чи треба чекати, поки все звуки самі собою «стануть на місце» або з малюком необхідно серйозно додатково займатися, так як своїми силами усувати помічені порушення батьки навряд чи зможуть. При цьому треба розуміти, що звуковимову і фонематичний слух в нормі формуються до 4 років. Коли дитина розвивається нормально, але, наприклад, неправильно вимовляє якісь звуки або не погоджує відмінкові закінчення, приводів для паніки чи занепокоєння немає. Але якщо ці порушення зберігаються після того, як карапузові виповнилося 4-5 років, йому потрібна консультація логопеда.

Малюк з проблемами фонематичного слуху потребує комплексного обстеження. Будьте готові до того, що логопед докладно розпитає вас про те, як протікали вагітність і пологи, як розвивалася дитина: коли малюк почав перевертатися з боку на бік, коли сів, підвівся, пішов, коли почав гуліти, вимовляти перші роздільні звуки, склади і слова . У перші роки психічний, мовний і фізичний розвиток дитини тісно пов'язані, тому для логопеда важливо з'ясувати, чи було відставання на будь-якому етапі, чи не порушувалася послідовність етапів, до яких фахівцям ви зверталися, яке лікування призначалося і чи взагалі призначалося .

Після цього фахівець поспілкується з дитиною: покаже картинки і попросить сказати, що на них зображено, розкласти їх по порядку, можливо,попросить скласти по них коротку розповідь. Залежно від віку карапуза логопед може попросити його розповісти улюблену казку, причому з різними інтонаціями або одне і те ж слово вимовити спочатку тихо, потім голосно, зобразити питання і здивування. В цілому перша консультація триває, як правило, 45-60 хвилин. При незначних порушеннях батьки надалі можуть займатися з дитиною самостійно, при серйозних - з дитиною займається фахівець, при цьому спеціальні вправи даються і для відпрацювання будинку. У будь-якому випадку логопед рекомендує ігри на розвиток фонематичного слуху.


Прихований текст. Щоб його побачити, Вам необхідно зареєструватися!
Я боюся, що обов'язково настане день, коли технології перевершать просте людське спілкування. І світ отримає покоління ідіотів.
Альберт Ейнштейн
українка Офлайн

Аватар користувача
Добре орієнтуюся
 
Повідомлень: 59
З нами з: 03 жовтня 2016, 19:22
Дякував (ла): 1 раз.
Подякували: 3 раз.
Діти: троє діточок.
один з них-особливе дитятко,... дуже люблю їх усіх!
старша-донька. й двое хлопчиків.

Re: Фонематичний слух

Повідомлення українка » 17 жовтня 2019, 07:29

Перший етап розвитку мови називається довербальним. Це той період, коли дитина ще не говорить, не розуміє, що ъй говорять оточуючі. Однак саме в цей період складаються умови, які забезпечать повне оволодіння мовою в майбутньому.

У другій період малюк починає розуміти прості висловлювання дорослих, вимовляти перші слова. Це етап виникнення мови.

Третій етап охоплює весь проміжок освоєння мови до семи років. У цей період дитина вчиться самостійно будувати словосполучення, з'єднувати їх в пропозиції, а потім в текст. Дитина удосконалює свою промову для того, щоб вміти максимально використовувати її з метою комунікації. Це етап мовного спілкування.

Розвиток можна зобразити лінійно наступним чином: крики - гуління - лепет - слова - словосполучення - речення - зв'язна розповідь. При цьому відповідно до вікової шкалою фахівці дотримуються наступних характеристик:

крики - виникають самостійно - з народження до 2-х місяців;
гуление - стихійно не виникає, його поява зумовлена ​​спілкуванням дитини з дорослим - з 2 до 5-7 місяців;
лепет - його тривалість від 16-20 до 30 тижнів (4-7,5 місяців);
слова - перехід до користування словами здійснюється на тлі триваючого белькотіння - з 11-12 місяців;
словосполучення - після засвоєння двоскладових і трискладових слів - з 1 року 7 місяців до 1 року 9 місяців;
речення - конструює в умовах наочної ситуації з 2 років, з 2 років 6 місяців з'являються питання «де? куди? », з 3 років -« чому? коли? »
зв'язна розповідь - з'являється з відтворенням коротких оповідань, віршів, потішок з 3 років, поступовий перехід до самостійного складання оповідань по картинці, про іграшки - з 4 років, оволодіння елементами контекстної промови з 5 років.
Якщо ви помічаєте мовні порушення, враховуючи вікову шкалу, слід звернутися до фахівця. Він може підказати в зв'язку з чим виникають деякі порушення.

Прихований текст. Щоб його побачити, Вам необхідно зареєструватися!
Я боюся, що обов'язково настане день, коли технології перевершать просте людське спілкування. І світ отримає покоління ідіотів.
Альберт Ейнштейн
українка Офлайн

Аватар користувача
Добре орієнтуюся
 
Повідомлень: 59
З нами з: 03 жовтня 2016, 19:22
Дякував (ла): 1 раз.
Подякували: 3 раз.
Діти: троє діточок.
один з них-особливе дитятко,... дуже люблю їх усіх!
старша-донька. й двое хлопчиків.

Re: Фонематичний слух

Повідомлення українка » 18 жовтня 2019, 07:26

ЧИТАННЯ
Читання - одна з необхідних умов оволодіння письмовою мовою. Згідно з дослідженнями, оволодіння навичкою читання проходить три основні стадії:

1) Аналітична стадія, коли дитина дізнається назви букв і намагається об'єднати букви в склади і слова. На цій стадії синтезувати букви в більші одиниці мови у неї виходить повільно, він часто плутає букви з відповідними їм звуками і, як наслідок, робить помилки. Саме тому батькам, які ще в дошкільному віці вчать дітей читати, не варто, вивчивши з дитиною літери, відразу ж переходити від них до читання слів. Спочатку варто вивчити з дитиною склади, утворені поєднанням різних букв, а вже коли малюк стане легко їх дізнаватися, переходити до читання слів і пропозицій.

2) Синтетична стадія, коли школяр легко і досить швидко синтезує елементи написання. Однак помилки є і на цій стадії. Це відбувається, коли дитина намагається прочитати слово до того, як вона розрізнить його елементи, тобто «по здогаду». Таким чином, дитина плутає схожі по написанню слова. Помилки на цій стадії легко запобігти, якщо ще перед початком читання попросити дитину бути уважніше. Якщо це не допомагає, варто зупиняти дитину після кожного неправильно прочитаного пропозиції і просити перечитати його ще раз.

3) Аналітично-синтетична стадія, коли дитина швидко розрізняє і з'єднує елементи слів. Це стадія швидкого і правильного читання.

осмислене читання
Осмислене читання спирається на складні розумові процеси, що забезпечують розуміння змісту тексту. Осмислене читання розвивається не відразу, а в процесі навчання і виховання.

Як показує досвід роботи в школі, погане розуміння молодшими школярами того чи іншого тексту залежить від бідності дитячого словника, невміння знаходити основну думку в прочитаному тексті і невміння пов'язувати окремі частини твору в загальний контекст.

Подолання цих недоліків вимагає спеціальної роботи того,хто працює з дитиною. Перш за все, треба розвивати і збагачувати словник дітей. Також необхідно вчити школярів знаходити основну думку оповідання, ввести поняття ключових слів; для цього дітей вчать складати план прочитаного оповідання, підшукувати найбільш точні заголовки.

виразне читання
Виразне читання розвивається поступово і залежить від багатьох причин. На неї впливає техніка читання, яка в учнів 1-2 класів ще погано розвинена. До того ж діти цього віку ще погано володіють граматикою і не розуміють основних засобів виразності мовлення, таких як порівняння, епітет або метафора.

Всі алегорії, прислів'я і приказки на цьому етапі розвитку дитина сприймає буквально, тому байку вона переведе для себе в розряд казки, не помітивши прихованого за діями тварин підтексту. Або, наприклад, зміст прислів'я: «Що посієш, те й пожнеш», буде зрозуміле абсолютно буквально: «жито посієш - жито й пожнеш, пшеницю посієш - пшеницю й пожнеш».

Виразне читання формується ближче до середніх класів школи, коли дитина починає сприймати прихований за словами підтекст.
Я боюся, що обов'язково настане день, коли технології перевершать просте людське спілкування. І світ отримає покоління ідіотів.
Альберт Ейнштейн
українка Офлайн

Аватар користувача
Добре орієнтуюся
 
Повідомлень: 59
З нами з: 03 жовтня 2016, 19:22
Дякував (ла): 1 раз.
Подякували: 3 раз.
Діти: троє діточок.
один з них-особливе дитятко,... дуже люблю їх усіх!
старша-донька. й двое хлопчиків.

Re: Фонематичний слух

Повідомлення українка » 21 жовтня 2019, 09:36

Ознаки порушення фонематичного слуху:


Порушення звуковимови (заміни і змішання звуків).
Порушення звукової структури слова, яке проявляється в помилках звукового аналізу (пропуск голосних і приголосних букв, складів; вставки букв; перестановки літер, складів).
Порушення диференціації звуків на слух, що мають акустико-артикуляційну схожість, що виявляється в заміні і змішанні звуків, а при написанні- в змішуванні букв.
Як показала практика в учнів з порушенням слухового сприйняття багато помилок на граматичні правила, наприклад, на ненаголошені голосні, на подвоєні приголосні, на розділовий м'який знак. Дитина не чує ударний голосний, тому не може у визначити ненаголошений голосний, а, отже, помиляється в правильному підборі перевірочного слова.

Подолання порушень фонематичного слуху є одним з основних напрямків логопедичної роботи в процесі корекції різних порушень мовлення.



Логопедична робота:


Виділення звуку на фоні слова, тобто визначення наявності звуку в слові.
Визначення першого і останнього звуку в слові, а також його місця (початок, середина, кінець слова).
Розвиток складних форм фонематичного аналізу (визначення послідовності, кількості та місця звуків по відношенню до інших звуків в слові).
Оволодіння практичними навичками звуко-складового аналізу має першорядне значення для корекції і формування фонетичної сторони мови і її граматичної будови, а також для вміння вимовляти слова складної складової структури.

На основі звукового аналізу і синтезу діти опановують читання складів і слів. Усвідомлення звукової структури слова і робота по звуковому аналізу і синтезу є необхідною передумовою до навчання грамоті.
Я боюся, що обов'язково настане день, коли технології перевершать просте людське спілкування. І світ отримає покоління ідіотів.
Альберт Ейнштейн
українка Офлайн

Аватар користувача
Добре орієнтуюся
 
Повідомлень: 59
З нами з: 03 жовтня 2016, 19:22
Дякував (ла): 1 раз.
Подякували: 3 раз.
Діти: троє діточок.
один з них-особливе дитятко,... дуже люблю їх усіх!
старша-донька. й двое хлопчиків.

Re: Фонематичний слух

Повідомлення українка » 23 жовтня 2019, 12:45

ГРАМАТИКА

Письмова мова не обмежується вивченням орфографічних правил. Для того щоб логічно і правильно побудувати свою річ, необхідно засвоєння граматичних понять.


На початковій стадії вивчення граматики учні ще недостатньо ясно усвідомлюють, що слово і предмет, який позначається цим словом, не одне й те саме. Тому, наприклад, молодші школярі схильні відносити поняття іменника не всіх іменником, а тільки до конкретних понять, тим, що можна «помацати руками»: будинок, кішка, крейда. Або, наприклад, деякі учні 2-3 класів вважають, що перевірити слово сторожка, змінивши його на слово сторож не можна, так як ці слова вони не вважають однокореневі: сторожка - це будинок, а сторож - людина. Вже ближче до 3-4 класу дитина повинна вміти розрізняти за граматичними категоріями такі, наприклад, слова, як добрий, злий і добряк, злюка.

Оволодіння граматикою - це оволодіння законами, які лежать в основі побудови нашої усного та писемного мовлення, воно має велике значення для розвитку мислення школяра. Граматично правильна і досконала мова забезпечує школяреві можливість найбільш точно оформляти свої думки та викладати їх більш послідовно.


Порушення лексико-граматичної сторони мовлення є провідним дефектом в структурі загального недорозвинення мови (ОНР). Під загальним недорозвиненням мови (ОНР) у дітей з нормальним слухом і інтелектом слід розуміти таку форму мовної аномалії, при якій порушується формування кожного з компонентів мовної системи: фонетики, лексики, граматики. При цьому відзначається порушення як змісту, так і промовної сторони мови.

Оволодіння лексико-граматичної стороною мови дітьми з ОНР проявляється в більш повільному темпі її засвоєнні, в дисгармонії розвитку морфологічної і синтаксичної систем мови, семантичних і формально-мовних компонентів, в спотворенні загальної картини мовного розвитку, в порушенні оволодіння як морфологічними, так і синтаксичними одиницями .

Різноманітність симптоматики порушень лексико-граматичної сторони мовлення обумовлено тим, що порушення відзначаються у дітей з різними мовними патологіями: у дітей з алалією, з ринолалією, з дизартрією.
Я боюся, що обов'язково настане день, коли технології перевершать просте людське спілкування. І світ отримає покоління ідіотів.
Альберт Ейнштейн
українка Офлайн

Аватар користувача
Добре орієнтуюся
 
Повідомлень: 59
З нами з: 03 жовтня 2016, 19:22
Дякував (ла): 1 раз.
Подякували: 3 раз.
Діти: троє діточок.
один з них-особливе дитятко,... дуже люблю їх усіх!
старша-донька. й двое хлопчиків.


Повернутись до Дошколярики-бешкетники (від 3 до 6)



Хто зараз онлайн

Зараз переглядають цей форум: Немає зареєстрованих користувачів і 2 гостей