Фонематичний слух дуже важливий для дитини.
Без нього не можна відрізнити один звук мови від іншого, правильно сприймати слова і правильно їх розуміти.
фонематичний слух - це здатність людини чути і двпізнавати фонеми, тобто розрізняти всі звуки мови. Він потрібен, щоб дитина навчилася не тільки розуміти мову і говорити, а й вловлювати ті особливості звуків, завдяки яким значення одного слова відрізняється від значення іншого. Правильно будувати реченняії і фрази, погоджувати відмінкові закінчення, число і рід різних частин мови.
Дитина з нерозвиненим фонематичним слухом відчуває великі труднощі при навчанні читанню та письму. Їй складно навчитися писати грамотно. Письмова мова формується на основі усної, і проблеми з фонематичним слухом в майбутньому можуть привести до серйозних порушень читання і письма ( дислексії і дисграфії ). Дуже важливо не упустити момент і допомогти дитині у формуванні правильної красивої мови. Щоб цього досягти, необхідно навчити малюка не тільки чітко вимовляти слова (звуки), але і розрізняти (диференціювати) звуки мови на слух.
Етапи розвитку фонематичного слуху
Фонематичний слух починає формуватися з моменту народження малюка. Дорослі повинні враховувати, що малюк вчиться говорити, наслідуючи оточуючих його людей: бачачи їх артикуляцію і слухючи, як вони розмовляють.
Як же розвивається фонематичний слух і що на кожному етапі розвитку можуть зробити дорослі, щоб допомогти дитині опанувати вмінням диференціації і відтворення звуків мови?
Перебуваючи в животику у мами, крихітка сприймає музику, сміх і інші досить гучні звуки, але мову не чує.
У два тижні - 1 місяць дитина починає розрізняти саме мовні звуки.
До двох місяців малюк вже реагує на слова мами: почувши її голос, заспокоюється і перестає кричати, якщо плаче, якщо мама звертається до нього під час їжі, може зробити перерву і перестати смоктати. До 3 місяців для дитини головне - емоційне спілкування з мамою. Треба активно користуватися мімікою та інтонацією: говорити те тихо, то голосно, змінювати тембр голосу, вимовляти одне і те ж слово пискляво або нарочито басом, задавати питання і відповідати на них. Намагайтеся, щоб при розмові дитина бачила обличчя того, хто з ним розмовляє. Дитина розвивається, наслідуючи дорослого. Щоб навчитися правильно вимовляти той чи інший звук, вона повинен бачити артикуляцію, тобто рух губ.
Під час купання, перевдягання, годівлі коментуйте свої дії, називайте предмети, до яких торкаєтеся. Наприклад, збираючись купати малюка, скажіть: «Йдемо купатися». Зануривши його в воду, запитаєте: «Яка вода?» І дайте відповідь: «Вода тепла». Потім скажіть, як вода капає: «Вода капає кап-кап». Фрази повинні бути короткими, відповіді ясними і чіткими.
Починайте грати з брязкальцями. Вибирайте їх так, щоб одна звучала голосніше, інша - тихіше, одна була мелодійною, а інша видавала нижчі звуки. Демонструйте, як звучать брязкальця, і коментуйте: «Це низький звук, це гучний» і т.д.
3-6 місяців. У 3 місяці малюк із задоволенням слухає музику, в 4 місяці починає наслідувати почутим звукам, в 5 - дізнається голоси близьких людей, прислухається до звуків зовнішнього світу і до тих звуків, які видає сам.
У цей період дитина вже прагне спілкуватися з оточуючими за допомогою крику. З'являються чітко вимовлені голосні звуки: «а-у-і» - так зване гуління. Причому малюк отримує від їх вимови явне задоволення. Закликайте його з різних місць кімнати, чергуйте шепіт з гучною промовою. У різних варіаціях повторюйте ім'я крихти: «Петро, Петрику, Петю». Показуйте, як ви раді спілкуванню. Повторюйте слідом за дитиною вимовлені ним комбінації звуків, в цьому випадку гуління стане більш емоційним.
6-9 місяців. У 6 місяців малюк розрізняє на слух своє ім'я, в 7 - може зрозуміти і оцінити осмислені звуки. У цей період малюк починає лепетати: в його мові з'являються поєднання звуків, схожі на склади. Притому в лепеті присутні звуки всіх мовних систем світу, але зберігаються тільки ті, які дитина чує від оточуючих його людей. Називайте все, що привертає його увагу: «Ось кішка, ось собака, ось будинок». Говоріть нові склади, спонукаючи дитину повторювати їх слідом за вами: «Скажи б, б, б». Цьому допоможуть потішки з повторенням складів. З виразом скажіть: «Ай, ду-ду-ду-ду, сидить ворон на дубу».
9-12 місяців. З 9 місяців малюк починає виділяти улюблені і нелюбимі мелодії і дає зрозуміти, яка йому подобається, а яка - ні. Лепет з кожним днем стає все більше схожий на слова рідної мови. Ближче до року в промові крихти з'являється інтонація і наголос. У цьому віці дитина чітко вимовляє перше слово. З 9 місяців розвивається здатність наслідувати почутому, повторювати деяким звуків. Це абсолютно новий ступіньь розвитку фонематичного слуху.