ЩОДО ІКОН ТА ОБРАЗІВ
МІНІ ЛЕКЦІЯ
МІНІ ЛЕКЦІЯ
У Біблії дуже часто використовується “піктографічне письмо”. Це особливий стиль передання інформації малюнками, зображеннями і символами. Таким стилем передання інформації користувалися стародавні народи наприклад: Трипільці, Майя, Єгиптяни. Такий спосіб передання інформації також згадується у Святому Письмі. Хоча Біблія написана на кількох різних мовах, та все ж таки піктографічний стиль передання інформації в ній зберігся.
Наприклад Бог з’явився Мойсеєві в палаючому кущі (Вихід,3:1-6), образ вогнянього куща був видимим знаком (або піктографією) Божої присутності. Ще більш символічним знаком був Кивот в Скинії Завіту, а потім в Єрусалимській Святині, який був виготовлений по наказу Господньому: «Зробиш кивот з дерева акації...» (Вих.25:10-22). Кивот символізував присутність Бога, і не тільки символізував, в ньому була реальна і жива Божа присутність.
В книзі Виходу 26; 27; 28. є описано з чого складалась святиня, в ній був Кивот Завіту, жертовник, семисвічник (мінора), кадильний жертовник, стіл для хлібів предложення, та інші його частини. Кожна з тих речей об’являла якусь правду про Бога.
Ці та інші символи є праобразом новозавітніх ікон, які також є піктографічним письмом яке передає Божу істину, що подана у Святому Письмі різними символами і зображеннями.
Багато хто уявляє Бога “Старим з великою білою бородою”. Мало хто знає, що таке зображення Бога походить з самої Біблії. Пророк Даниїл бачив видіння: “Я бачив, аж ось поставили престоли, і всівся Старий днями. Одежа Його біла, як сніг, а волосся голови Його немов чиста вовна, а престол Його огняне полум'я, колеса Його палахкотючий огонь. Огненна річка пливла й виходила з-перед Нього; тисяча тисяч служили Йому, і десять тисяч десятків тисяч стояли перед Ним; суд усівся, і розгорнулися книги” (Даниїл 7,9-10).
Також у Даниїла було видіння про Ісуса Христа – Сина Людського: “Я бачив у видіннях ночі, аж ось разом з небесними хмарами йшов ніби Син Людський, і прийшов аж до Старого днями, і Його підвели перед Нього. І Йому було дане панування й слава та царство, і всі народи, племена та язики будуть служити Йому. Панування Його панування вічне, яке не спиниться, а царство Його не буде зруйноване. (Даниїл 7:13-14)
В Новому Завіті також говориться про певну Божу символіку тобто піктографічне письмо. Ціла Книга Одкровення є піктографією.
Святий Павло в посланні апостола Павла до Галатів є сказано: «О нерозумні галати! Хто вас зачарував, вас, перед очима в яких був зображений Ісус Христос розп’ятий?» (Гал.3:1). Тут говорить про зображення Ісуса Христа розп’ятого, а зображення по грецьки, це “ікона”. А ікона це різновид піктографічного письма, яке відображає певну Божу істину.
Запитання: “Хто є автором першої ікони?” Відповідь: Господь Бог, який сказав: «Створімо людину на наш образ і на нашу подобу» (Бут.1,26)
Слово „ікона” — грецьке, у перекладі означає „образ”, „зображення”. Досконалий образ Бога – Ісус Христос (Ів.1,18). Цікаво, що Ісус стверджує, що усе що зробили одному з найменших людей ми Йому те зробили. Це лише підкреслює, що людина несе на собі «образ» Бога; вона є «іконою» Бога.
Ікона — це особливий вид вираження і розкриття сутності Бога і Церкви. Ікона розкриває правди віри про Бога і про Церкву. Усе, що є на іконі немов символічно розкриває нам Біблію – історію спасіння. Тому кажеться, що ікона не «малюється», а «пишеться» і тому й читається як книга.
Тому не святі самі зображення, а святі правди віри які випливають з зображень. Не святі «кольори» як такі, а свята суть, яку підкреслює той чи інший вживаний колір.
Тому, що Ісус правдивий Бог і водночас правдивий чоловік – і Його можна малювати. Так само як події з Його життя. Адже Він був реальним чоловіком.
У 787 році був скликаний VII і останній Вселенський Собор. Вся Церква на Соборі постановила:
• Іконошанування узгоджується з євангельською проповіддю, воно є доказом того, що Бог-Слово втілився. Тобто Ісус Христос правдивий Бог і водночас правдивий чоловік;
• Споглядання ікон-образів спонукає віруючих згадувати про первообрази (Ісус, Марія, святі), вклонятися саме їм;
• Проте, вшановуючи ікони, слід утримуватися від такого поклоніння, яке належить одному лише Богові.
Була сформульована відмінність між поклонінням Богові (грец. latreia, лат. аdoratio) і вшануванням священних речей та предметів (грец. proskinesis, лат. veneratio). Ця відмінність, разом із вимогою вклонятися не образу, а первообразу, допомагала зняти звинувачення іконошанувальників в ідолопоклонстві.
Ще одна пам’ятна дата з історії Церкви, пов’язана з іконопочитанням – 11 березня 843 р. перша неділя Великого посту, коли у Св.Софії було проголошено про віднову почитання ікон. Цей день залишився в пам’яті Церкви як «Торжество Православ’я». З того часу і до сьогодні, кожен рік в цю неділю, Церква святкує перемогу над останньою з великих єресей.
«Торжество Православ’я» - в широкому розумінні цих слів – це епілог епохи Вселенських Соборів, п’ятисотлітнього періоду творення основних засад християнського світогляду.
Коли ми цілуємо образ чи хрест – ми віддаємо пошану тим, хто на них зображений. Цікаво, що дехто цілує своїх дітей, домашніх тварин, а боїться цілувати хрест, не мов це порушення другої Божої Заповіді!
Щодо ікон і хрестів є один дуже цікавий факт…У світі є дуже багато чудотворних ікон та образів. Це вже доказаний факт. Якби шанування ікон було б гріхом , чому тоді скільки чудес та оздоровлень через ці предмети, адже сам Бог творить чудо через ікону чи образ. Дуже цікавий образ Марії з Гваделупи – раджу про нього прочитати. Це нерукотворний образ з 1531 року. Сучасні аналізи стверджують, що це ніяк не намальований твір, а щось більше схоже на фотографію…
Також під час екзорцизму, священик виганяє злого духа святим хрестом. Якби хрест був би «простим деревом», злий дух, демони, сам сатана не боявся би його. Але воно не так…
Висновки:
1. Шанування ікон та образів ніяк не є порушенням Божої Заповіді. Це ствердження Вселенської Церкви ще з 9го століття.
2. Ікони потрібно читати як книгу – це тип піктографії.
3. Ікони та образи стверджують нашу віру, нагадують нам правди про Бога і Церкву.
4. Ікони бувають чудотворними. Це вже доказаний факт. А діянням святого хреста злі духи повертаються у своє пекло.