Прихований текст. Щоб його побачити, Вам необхідно зареєструватися!
- | +
- Пропонуємо вашій увазі інтерв'ю Йозефа Ратцінгера, яке він дав італійському журналу «Una voce grida...» у березні 1999 року:
- Ваше Високопреосвященство, що таке магія?
- Це використання сил, які здаються таємничими, з метою отримати владу над фізичною, а також психологічною реальністю. Тобто, це спроба використовувати надприродні сили у власних цілях. Застосовуючи магію, виходять за межі раціональності і використання фізичних сил, відомих науці. Для цього шукають - і інколи навіть знаходять - спосіб опанувати реальністю за допомогою невідомих сил. У багатьох випадках це може бути шахрайством, але може бути і так, що за допомогою елементів, що не вкладаються в рамки раціональності, можна досягти певного панування над реальністю.
- Як у Новому, так і в Старому Завітах твердо засуджується будь-яка практика магії і окультизму у всіх його формах. Як Ви прокоментуєте це з богословської точки зору?
- Спочатку необхідно розглянути найглибші витоки забобонів, магії і окультизму, щоб краще зрозуміти причину їх засудження. Я б сказав, що в цьому питанні існують два елементи. З одного боку, в людині, створеній на образ Божий, живе прагнення божественного. Людина не може обмежитися кінцевим, емпіричним, у неї завжди буде бажання розширити перспективу свого буття і увійти до сфери божественного, вийти з чисто фізичної реальності і торкнутися глибшої реальності. Це бажання, яке само по собі є вродженим в людині-образі Божому, втрачене, оскільки їй видається дуже важким реально йти на пошуки Бога, возноситися до Божественної Любові і дозволити Їй вознести себе і досягти, таким чином, справжньої зустрічі з Богом, що створив і любить її. Тому відбувається щось схоже на те, що трапляється в світі людей: скороминущі авантюри набагато легші за глибоку любов, життя. Подібно до того, як в цьому людському житті вірна любов, любов істинна, пронизуюча всю людську істоту, вимагає зусиль, які не потрібні для швидкоплинних любовних авантюр, так само і духовна реальність вимагає глибокого зусилля, вірності, внутрішньої дисципліни, упокорювання в тому, щоб підпорядкувати все своє життя Богові. І тоді людина шукає легших шляхів, безпосереднього досвіду з глибини буття.
Можна навіть сказати, що в цьому питанні підтверджується засадниче вчення Церкви, що в людині, з одного боку, існує природа, створена Богом, а з іншого - її протилежна тенденція: втрата бажання увійти до сфери божественного і первородний гріх, що спотворили її природу і перетворили на карикатуру її вроджене бажання любити Бога і увійти до спілкування з Ним. І ось ця друга тенденція здійснюється у пошуках легшої дороги, швидшого контакту, і, перш за все, способу, який дозволяє уникнути підкорення божественній любові і силі. Людина починає вважати себе володарем реальності, використовуючи цю передбачувану можливість свого буття. І це мені здається грубим відхиленням і збоченням найглибших стосунків нашого життя; замість того, щоб поклонятися Богові, підкорятися Богові, людина має намір стати повелителем реальності, використовуючи окультні сили, і вона дійсно відчуває себе повелителем.
Цю тенденцію можна знайти в третій главі Книги Буття: я сам стаю Богом, я володію божественною силою, і не підкоряюся реальності. «І сказав змій до жінки: "Ні, напевно не помрете! Бо знає Бог, що коли скуштуєте його, то відкриються у вас очі, і ви станете, як Бог, що знає добро й зло." Тож побачила жінка, що дерево було добре для поживи й гарне для очей і приманювало, щоб усе знати; і взяла з нього плід та й скуштувала й дала чоловікові, що був з нею, і він теж скуштував. Тоді відкрилися їм обом очі, й вони пізнали, що вони нагі; тим то позшивали смоківне листя і поробили собі пояси. » (Бут 3,4-7).
- Св. Павло на Кіпрі публічно називає волхва Еліму «сином диявола». Чи можна з впевненістю стверджувати, що за магією і окультним світом завжди стоїть демон?
- Так. Я б сказав, що без демона, який провокує перекручення творіння, не був би можливий весь цей світ окультизму і магії. У гру вступає елемент, що виходить за межі реалій розуму, реалій, які розпізнає наука, з'єднана з щирим розумом. Магія пропонує звернутися до сил, які представляються божественними, обіцяючи досягнення швидкого успіху в чомусь, здобуття якогось надприродного досвіду. Насправді, це пародія на божественне. Так, це сили, але сили падіння, які в реальності є іронією проти Бога.
- На цьому ж ґрунтується тверде засудження Церкви, виражене по відношенню до магії і окультизму?
- Так. Це починається в Старому Завіті, пригадаємо конфлікт між Самуїлом і Саулом (коли Самуїл говорить: «Непокірність є такий же гріх, як і чаклунство, і противлення те ж, що ідолопоклоніння»). Відмінною рисою релігії Бога Одкровення є саме заборона використовувати цю язичницьку практику, тому що вона перекручує стосунки між Богом і людиною. Це засудження продовжується впродовж всієї історії Одкровення і отримує остаточне роз'яснення в Новому Завіті. Це - щоб було ясніше - не позитивізм, що бажає виключити щось з багатства буття або можливого досвіду, але істина Бога, який виступає проти основоположної брехні.
Ім'я диявола, названого в Святому Письмі «батьком брехні», стає зрозумілим по-новому, якщо розглянути всі ці явища, тому що в них реально присутня брехня в чистому вигляді.
- У якій формі?
- Людина уявляє себе володарем світу, використовуючи те, що здається божественним, і використовує силу, щоб управляти світом в собі самій, вступаючи, таким чином, в радикальну брехню. Ця брехня в перший момент сприймається як розширення влади, розуміння нового досвіду, як щось прекрасне: я стаю Богом. Але брехня - це реальність, яка завжди залишається руйнівною. Жити в брехні - означає жити проти реальності, а отже, жити в саморуйнуванні. У цьому сенсі можна побачити два аспекти цієї заборони. З одного боку, окультні і магічні практики слід виключити просто тому, що вони перекручують реальність, вони є брехнею в найглибшому сенсі цього слова.
Вслід за цим онтологічним аспектом виникає другий - етичний, який полягає в тому, що, будучи такими, що протиставились істині, магія і окультизм є руйнівними, вони руйнують саму суть, основу людини.
- Отже, яка небезпека підстерігає тих, хто зв'язується з магією і окультизмом?
- Давайте і тут почнемо з феноменології. Непомітні сіті зваблення розкидаються у вигляді обіцянки отримати владу, відчути радість, задоволення. Потім людина потрапляє в інші сіті, демонічні, які незабаром стають набагато сильнішими за неї. І людина вже більше не є господарем дому.
Припустимо, що людина вступила в якусь секту або в групу, що займається магією. Вона стане рабом не лише групи, що само по собі вже дуже серйозно, враховуючи, що ці секти можуть повністю оволодіти людиною. Але вона стане рабом реальності, що стоїть за групою, тобто реальності воістину диявольської. Таким чином, вона слідує дорогою все глибшого саморуйнування, набагато гіршого, ніж від наркотиків.
- Яке коріння цієї спраги за окультним?
- Мені здається, що тут діють два відчуття: прагнення до божественного і загубленість, яка заставляє людину замкнутися в собі.
- Жоден з окультистів не заявляє відкрито, що діє за допомогою демона. Більш того, майже всі вони стверджують, що є віруючими і що творять благо. Вони використовують священні образи, розп'яття...
- Так. Глибока, прихована брехня потім конкретизується в брехню очевидну. Маг, в своїй особовій орієнтації, дійшов до брехні. Для нього стає природним використовувати всі конкретні способи для вираження і вживання брехні. Звичайно, синкретизм є одним з головних елементів світу магії і окультизму, який використовує елементи релігій, і, перш за все, християнської, перекручуючи їх, як з метою залучення людей і для надання достовірності своїм діям, так і в надії використати приховану силу християнської реальності. Приклад цього можна побачити в Книзі Діянь Апостолів, де волхв Симон хотів купити силу апостолів. «Якже побачив Симон, що через накладання апостольських рук дається Дух, приніс їм гроші і каже: «Дайте й мені таку владу, щоб той, на кого я покладу руки, прийняв Святого Духа.» Петро ж сказав до нього: «Срібло твоє нехай з тобою буде на погибіль, бо ти за гроші думав придбати дар Божий. Нема тобі у цій справі ні частки, ні спадщини, бо твоє серце не праве перед Богом. Покайся, отже, за лукавство своє і проси Господа, може буде відпущена тобі ця думка твого серця; бо ти, як бачу, в гіркій жовчі і путах неправди.» (Ді. 8,18-23)
- Стверджують, що існують нешкідливі і «легкі» форми магії і передбачень, такі, як хіромантія, ворожбитство, гороскопи. І іронізують над Катехизмом Католицької Церкви, який осуджує ці явища як гріх. Чи існує якась шкала тяжкості для таких гріхів, чи вони всі одного роду, тобто, всі тяжкі?
- Можливо й існують так звані легкі форми, але і вони недопустимі, оскільки відкривають двері окультизму. Якщо хтось починає рухатися в цьому напрямі, є небезпека попасти в глибшу пастку. Проте, той факт, що, одного дня ступивши на цю дорогу, можна легко і часто неминуче зісковзнути вниз, не повинен приводити нас до своєрідного ригоризму, що не розбирає між поведінкою тих, хто є символом певного легковажного відношення до життя і вчинками тих, хто повністю увійшов в подібну ситуацію. Певна різниця, поза сумнівом, існує, проте слід мати на увазі, що одна сходинка легко веде до іншої тому, що ґрунт слизький.
- Що б Ви сказали тим, хто ходить до Церкви і окультистів, або самі практикують окультизм, думаючи, що одне не повинне виключати іншого?
- Я б сказав їм, що для того, щоб зрозуміти, що це абсолютно різні речі, слід прагнути краще зрозуміти віру, міцніше ступити на християнську дорогу. Якщо я слухаю Слово Господнє, вклавши свою руку в руку Господа, це означає, що я дозволяю любові Христовій вести мене, я стаю частиною великої спільноти Церкви, йдучи разом з Церквою шляхом Христа. І зовсім інша справа, якщо я входжу в реалії окультизму. Ці два підходи в своїх основах глибоко різні. Зрозуміти цю відмінність є головним рішенням людини, першим її кроком на шляху віри.
Візьмемо обряд Хрещення, де, з одного боку, ми говоримо «так» Господу і Його закону, а з іншого - говоримо «ні» сатані. У минулому зверталися на схід, щоб сказати «так» Господу, і на захід, щоб сказати «ні» спокусам диявола. Через цей обряд, народжений в часи, коли, як і сьогодні, Церква була оточена і атакована окультними практиками, розумієш непримиренну відмінність між цими двома підходами. Я говорю «так» шляху Господньому, і з цього випливає моє «ні» магічним практикам. Слід відновити, в дуже конкретному і реалістичному сенсі, це подвійне рішення. Сказати «так» Христу означає, що я не можу «служити двом панам», як говорить Сам Господь; і якщо я говорю «так» Господу, це означає, що я не можу сказати «так» і цим прихованим силам, і повинен сказати «ні, я не приймаю спокус диявола». І мабуть, під час оновлення хресних обітниць, які ми чинимо перед Пасхою, слід пояснювати, що те, що ми виголошуємо, не є якимсь древнім ритуалом, але складає важливе рішення для нашого сьогоднішнього життя, це конкретний і реалістичний акт.
- Чи існує певна межа, перейшовши яку, людина, що присвятила себе магії, не може повернутися назад?
- На це питання важко відповісти. Якщо хтось увійшов в те, що Господь називає «гріхом проти Святого Духа», повстав проти Бога і хулив Дух Божий, перекрутивши свій дух і відкрившись на дію демона, ймовірно, тут і знаходиться те, на що Господь вказує як на точку неповернення. Але ми зі свого боку не можемо судити про це. Слід завжди пам'ятати, що є надія на навернення. Зрозуміло, що для того, хто увійшов до світу окультного, потрібне радикальне навернення, здійснити яке він зможе лише з великою допомогою Святого Духа і молитов всієї церковної спільноти, що бажає допомогти цим людям повернутися до Бога. Отже, потрібно завжди сподіватися і робити все можливе для того, щоб благати про Боже прощення і просвітлення для цих людей, і зробити їх відкритими до глибокого навернення. Потім потрібне вигнання демона. Цей обряд, важливість якого християни деякий час не розуміли, сьогодні отримує новий сенс і дуже конкретне значення тому, що йдеться про звільнення людей від демона, який, через контакт з магією і окультизмом, реально опанував ними.
- Отже, потрібні екзорцисти?
- Звичайно.
- Часто люди сприймають такі речі, але скаржаться на недостатність інформації з боку Церкви. Що можна ще зробити для інформування недосвідчених?
- Слід знайти нові форми апостольства. Подібне поширення окультизму - досить нове явище. Ще 10 років тому у нас навіть не було інформації з цього питання. Можливо, ми не були готові до цієї атаки і не підготували належним чином вірних. Мабуть, слід було підготувати коротку і зрозумілу інформацію. Ми повинні говорити про це також в катехизах для дорослих і в рамках постійного виховання кожного християнина.
- Ваше Високопреосвященство, процитую Вам деякі дані. В Італії на номер телефону, по якому можна дізнатися свій гороскоп, щорік поступає понад 10 мільйонів дзвінків. В тій же Італії, на більш, ніж 100 тисяч магів припадає менше 38-ми тисяч католицьких священиків. Що Ви відчуваєте, роздумуючи над такою реальністю?
- Це є знаком того, що ми знаходимося під загрозою глибокого поганства. Це - поганство, це - перекручення релігійного призначення людини. У цій фальшивій релігії, в якій, як я вже сказав, людина використовує або намагається використовувати надприродні сили, розміщений головний виклик справі євангелізації. Перед лицем поганства слід сповіщати визвольну Божу реальність. Ці практики претендують на те, щоб дати людині свободу. Вони пропонують владу, задоволення, обіцяють можливість жити повним життям. Насправді ж, вони ведуть до жахливого рабства, яке може реально позбавити людяності. Це відомо також з дохристиянських релігій, які сіяли страх. Християнська звістка, з'явившись, принесла з собою не політичну свободу, як сказали б ми сьогодні, а звільнення від страху перед демонами. Сильніший за всіх лише Бог: це звістка, що реально звільнила світ. І навіть сьогодні, в деяких ще неєвангелізованих частинах світу можна бачити, як боязнь перед демонами і магами створює атмосферу страху і застою.
Неможливо діяти, якщо при кожному кроці можна потрапити в руки демона. Тому ми повинні проголошувати звільняючу силу звістки, що є лише один Бог, і що цей Бог є Любов, і Він любить нас, і має силу вести нас і дати нам справжню свободу, і що Своєю непереможною силою Він звільняє нас від цього рабства. Проте, про це, на жаль, пам'ятають не всі. Багато хто бачить в релігії лише тяготи, те, що Бог далеко, що Його неможливо відчути, і шукають легкої дороги і миттєвого задоволення, впадаючи, таким чином, в рабство. В наш час глибокої язичницької спокуси слід сповіщати Євангеліє у всій його простоті і величі як дійсне і єдине визволення.
- У Вашому житті священика, єпископа і кардинала чи доводилося Вам зустрічатися з постраждалими від магії?
- У моєму житті і житті людей, що оточували мене, ця реальність ніколи не була присутньою. Я чув кілька разів, як говорили про подібні випадки. А сьогодні чую звідусіль, як магія руйнує людські життя.
- Традиційна, фольклорна магія, типова для середземноморських країн, все ще зберігається в регіонах Італії. Чи можна вважати це нешкідливою практикою, чи основною її складовою є також участь демона?
- На зорі християнства в народі залишалися елементи магії, що зменшувалися у міру того, як поширювалася віра, проте, небезпека повернення магії зберігалася. Це була небезпечна і недопустима присутність, але вона управлялася життям віри більшості. Тепер ми бачимо, що ці маленькі «пережитки», що здавалися нешкідливими, насправді зовсім не нешкідливі, і можуть стати сьогодні зачіпкою для нового сплеску окультизму в світі.
- Чи має значення той факт, що окультист вимагає гроші за свої послуги? Чи це не настільки важливо?
- Якби його праця була етично правильною, то він міг би вимагати оплати. Але оскільки його ремесло, як таке, має на увазі брехню і перекручення реальності, наявність грошей є лише продовженням фундаментальної брехні, що лежить в основі. У цьому сенсі торгівля магією і «силами» робить видимим ще глибше перекручення. Духовні реалії не можуть бути сплачені, і справжній духовний досвід - це той, що подарував мені Христос, я можу отримати його лише своїм наверненням, своїм духовним «виходом». Отже, необхідно допомагати знайти дорогу до навернення людям, які попали в сіті окультизму, пропонуючи їм своє спілкування, треба вести їх до віри і допомогти їм встати на шлях істини, крім того, що допомогти їм - якщо умови дозволяють - вдатися до екзорцизму, який здійснюють священики з дозволу свого єпископа.
- Трансцендентальна медитація і йога - особливо йога - також мають окультну основу. Більш того, вищий рівень йоги передбачає - як стверджують священні книги цієї «філософії» - контакт зі світом духів і надбання магічних сил. Чи існує зв'язок між поширенням східних релігій і сучасним сплеском окультизму?
- Поза сумнівом, зв'язок існує. Поширення цих східних релігій рухається в декількох напрямах. Є йога, що є своєрідною гімнастикою, вона пропонує декілька елементів, які можуть допомогти розслабити тіло. Прекрасно, якщо йога дійсно зведена до гімнастики, її навіть можна прийняти, в тому випадку, якщо рухи мають виключно фізичний сенс. Але вона має бути реально зведена, повторюю, до чистих вправ фізичної релаксації, вільних від будь-якого ідеологічного елементу. У цьому пункті слід бути дуже уважним, щоб не ввести у фізичну підготовку певне бачення людини, світу, стосунків між людиною і Богом. Це очищення ідей, несумісних з християнським життям, можна порівняти, наприклад, з «розвінчанням» язичницьких традицій про створення світу, здійснене в першій главі Книги Буття, де сонце і місяць, великі міфічні божества, зведені до «світил», створених Богом, світил, що відображають світло Боже, допомагають нам уявити справжнє Світло, Творця світла. Так само у випадку йоги і іншої східної техніки необхідна трансформація і радикальна зміна, яка реально видаляє будь-які претензії на ідеологію. Як тільки з'являються елементи, що претендують привести до «містики», вони стають інструментами, що ведуть в помилковому напрямку.
- Ця трансформація мала місце?
- В основному, ні. Але взагалі, можливо, що хтось намагався виключити релігійні і ідеологічні елементи, залишаючи лише практичні в якості чистих фізичних вправ. Цього не можна виключити.
- Чи може існувати якась «християнська йога»?
- Вже в тому, що вона називається «Християнська йога», присутня ідеологія, і вона здається якоюсь релігією, - це мені дуже не подобається. В той час, як на чисто фізичному плані, повторюю, деякі елементи могли б навіть допомогти, слід бути дуже уважними відносно ідеологічного контексту, який робить цю йогу частиною майже містичної сили. Ризик є в тому, що йога стає автономним методом «спокутування», позбавленого справжньої зустрічі між Богом і людською особою. І в цьому випадку ми вже знаходимося в трансцендентному. Це правда, що і в християнській молитві положення тіла має своє значення, виражаючи внутрішній настрій, що зустрічаємо також і в літургії. Але в йозі рухи тіла мають інший внутрішній сенс стосунків з Богом, які не є такими, як в християнській літургії. Потрібна максимальна обережність, тому що за цими тілесними елементами криється концепція буття як взаємин між тілом і душею, між людиною, світом і Богом.
- Як Ви вважаєте, чи законне навчання з боку священиків трансцендентальної медитації і йоги в католицьких церквах і чернечих спільнотах?
- Мені це здається дуже небезпечним тому, що в цьому контексті ці практики пропонуються саме як щось релігійне.
- Чи можна поєднувати мантру з християнською молитвою?
- Мантра є молитвою, зверненою не до Бога, а до божеств, які є ідолами.
- У чому причина подібної недооцінки Христа і Церкви?
- Це глибоке питання, пов'язане з сучасною ситуацією в світі. Причин такої поведінки є безліч, і вони розвивалися протягом довгого часу, навіть якщо виявилися у всій своїй силі лише сьогодні. Мені здається, що головною причиною залишається все та ж, виявлена в третій главі Книги Буття: гординя людини, яка хоче уподібнитися Богові і не бажає підкорятися Йому. За всім цим стоїть прагнення управляти Богом, а не віддатися в Його руки.
- Урс Фон Бальтазар дає визначення трансцендентальної медитації як зради по відношенню до християнської віри. Ви згідні з цим твердженням?
- Так. Тому що Трансцендентний Бог, який покликав мене і любить мене, деформується в деякий трансцендентальний вимір буття. Вважаю, що необхідно робити чітку відмінність між Трансцендентним Богом і трансцендентальністю. Тоді як Трансцендентний - це Особа, яка створила мене, трансцендентальна - це вимір буття, а отже, вона має на увазі філософію тотожності. Мета руху трансцендентальної медитації полягає в тому, щоб привести своїх послідовників до розчинення в тотожності, тобто вона повністю протирічить християнському баченню. Христос ототожнив Себе з нами, і ввів нас, таким чином, в Своє Тіло, але це зовсім інша тотожність, що здійснюється в любові, в якій тотожність завжди залишається особовою, тоді як трансцендентальна медитація спричиняє за собою повне занурення, «розчинення» особи в тотожності вищої істоти.
- Чого варті такі практики в духовному вираженні?
- Втрата віри і перекручення стосунків між людиною і Богом, а також глибока втрата орієнтації, оскільки людина, врешті-решт, заручається з брехнею.
- Як конкретно повинна виявлятися пошана до цих нехристиянських культів, твердо дотримуючись при цьому непорушних цінностей християнської віри?
- Пошану слід проявляти, перш за все, до людей. Як говорить святий Августин, слід любити грішника, а не гріх. Ми повинні завжди бачити в людині, що впала в ці гріхи, особу, створену і покликану Богом, яка намагалася, в певному значенні, досягти божественної реальності, щоб знайти відповідь на своє бажання піднестися. Крім того, слід дотримуватися певних пересторог, на які я вже вказував, пояснюючи, що ці реальності є руйнівними і протирічать не лише християнській вірі, але також істині самої людської істоти.
- Світ сьогодні кишить ясновидицями, які стверджують, що вони отримують послання від Бога і Божої Матері. Вони видають книги з цими посланнями, які на перший погляд відповідають християнській вірі і вченню Церкви. Але за цими посланнями у багатьох випадках стоїть техніка медіумів чи інші форми спіритизму. Як повинен поводитися християнин по відношенню до таких явищ?
- Мені здається, що витоки цього потоку послань лежать в тому, про що ми вже говорили, тобто в бажанні набути безпосереднього божественного досвіду, не задовольнятися помірністю віри, але «вхопити» якомога ближче реальність Бога. Головним, істотним моментом тут є ввірення себе Господові, довіра до Нього, який відкриває Себе в Своєму слові і присутній в Церкві і в Таїнствах. Слід твердо стояти на цій дорозі, що дає досвід, відмінний від досвіду інших духовних доріг, і хай він важчий, але, кінець кінцем, він набагато реальніший і приносить задоволення, тому що він - істинний. Слід жити вірою в реальному житті Церкви і бути переконаним в тому, що Бог, як сказав святий Іван від Хреста, даючи Свого Сина, віддав нам все, тому що Ісус є Його Слово, і до цього нічого додати, Бог не може дати нам більше, ніж Самого Себе в Своєму Синові. Необхідно по-справжньому віддатися в руки Сина і жити життям Церкви, нескінченно багатої тому, що Господь оточений святими, починаючи з Богородиці. І цей досвід можуть пережити всі. Віруючи в Бога, я не самотній на цій дорозі, мене супроводжує величезна кількість святих і віруючих всіх часів; так само я отримую відповідь на всі питання тому, що Церква жива і має живий голос, щоб говорити і сповіщати сьогодні Слово Господа як Слово, присутнє для мене і для нашого часу. І якщо жити цією реальністю з переконанням і радістю, не в пуристичному сенсі, але зі всім багатством і красою, яку вона дає, більше нічого не потрібно. Тобто людина повинна зробити вибір сама, своїм розумом, що для неї корисно, щоб не впадати в залежність від цих явищ.
- Деякі стверджують, що володіють текстом «таємниці Фатімськой Божої Матері». Це можливо?
- Ні.
- Якщо за явищами і посланнями стоїть медіумічний феномен автоматичного письма чи інші форми екстрасенсорики - сьогодні в світі поширюється безліч книг з «посланнями» - чи можна з впевненістю нехтувати ними?
- Йдеться про медіумічні феномени, що не мають нічого спільного з християнською містикою.
- Серед різних відгалужень руху New Age є так звана «альтернативна медицина», в якій важливе місце займає пранотерапія. Деякі стверджують, що володіють флюїдами в руках, які можуть лікувати хворих, і приймають їх за харизму зцілення...
- Харизма зцілення проявляється, перш за все, в повній відсутності елементів магії і здійснюється у дусі молитви. Зцілення, здійснені Господом і за Його дорученням апостолами, є вираженням молитви. Не використовуються духовні засоби і контексти, чужі вірі і розуму. Харизми, на відміну від сил і флюїдів, якими хваляться ці люди, підкоряються істині і силі Бога і не вводять інших елементів. Все інше - це вираження жахливого підземного світу, який, довгий час будучи прихованим, сьогодні знов, на хвилі неопоганства, виходить на поверхню.