українка » 18 жовтня 2019, 07:26
ЧИТАННЯ
Читання - одна з необхідних умов оволодіння письмовою мовою. Згідно з дослідженнями, оволодіння навичкою читання проходить три основні стадії:
1) Аналітична стадія, коли дитина дізнається назви букв і намагається об'єднати букви в склади і слова. На цій стадії синтезувати букви в більші одиниці мови у неї виходить повільно, він часто плутає букви з відповідними їм звуками і, як наслідок, робить помилки. Саме тому батькам, які ще в дошкільному віці вчать дітей читати, не варто, вивчивши з дитиною літери, відразу ж переходити від них до читання слів. Спочатку варто вивчити з дитиною склади, утворені поєднанням різних букв, а вже коли малюк стане легко їх дізнаватися, переходити до читання слів і пропозицій.
2) Синтетична стадія, коли школяр легко і досить швидко синтезує елементи написання. Однак помилки є і на цій стадії. Це відбувається, коли дитина намагається прочитати слово до того, як вона розрізнить його елементи, тобто «по здогаду». Таким чином, дитина плутає схожі по написанню слова. Помилки на цій стадії легко запобігти, якщо ще перед початком читання попросити дитину бути уважніше. Якщо це не допомагає, варто зупиняти дитину після кожного неправильно прочитаного пропозиції і просити перечитати його ще раз.
3) Аналітично-синтетична стадія, коли дитина швидко розрізняє і з'єднує елементи слів. Це стадія швидкого і правильного читання.
осмислене читання
Осмислене читання спирається на складні розумові процеси, що забезпечують розуміння змісту тексту. Осмислене читання розвивається не відразу, а в процесі навчання і виховання.
Як показує досвід роботи в школі, погане розуміння молодшими школярами того чи іншого тексту залежить від бідності дитячого словника, невміння знаходити основну думку в прочитаному тексті і невміння пов'язувати окремі частини твору в загальний контекст.
Подолання цих недоліків вимагає спеціальної роботи того,хто працює з дитиною. Перш за все, треба розвивати і збагачувати словник дітей. Також необхідно вчити школярів знаходити основну думку оповідання, ввести поняття ключових слів; для цього дітей вчать складати план прочитаного оповідання, підшукувати найбільш точні заголовки.
виразне читання
Виразне читання розвивається поступово і залежить від багатьох причин. На неї впливає техніка читання, яка в учнів 1-2 класів ще погано розвинена. До того ж діти цього віку ще погано володіють граматикою і не розуміють основних засобів виразності мовлення, таких як порівняння, епітет або метафора.
Всі алегорії, прислів'я і приказки на цьому етапі розвитку дитина сприймає буквально, тому байку вона переведе для себе в розряд казки, не помітивши прихованого за діями тварин підтексту. Або, наприклад, зміст прислів'я: «Що посієш, те й пожнеш», буде зрозуміле абсолютно буквально: «жито посієш - жито й пожнеш, пшеницю посієш - пшеницю й пожнеш».
Виразне читання формується ближче до середніх класів школи, коли дитина починає сприймати прихований за словами підтекст.
ЧИТАННЯ
Читання - одна з необхідних умов оволодіння письмовою мовою. Згідно з дослідженнями, оволодіння навичкою читання проходить три основні стадії:
1) Аналітична стадія, коли дитина дізнається назви букв і намагається об'єднати букви в склади і слова. На цій стадії синтезувати букви в більші одиниці мови у неї виходить повільно, він часто плутає букви з відповідними їм звуками і, як наслідок, робить помилки. Саме тому батькам, які ще в дошкільному віці вчать дітей читати, не варто, вивчивши з дитиною літери, відразу ж переходити від них до читання слів. Спочатку варто вивчити з дитиною склади, утворені поєднанням різних букв, а вже коли малюк стане легко їх дізнаватися, переходити до читання слів і пропозицій.
2) Синтетична стадія, коли школяр легко і досить швидко синтезує елементи написання. Однак помилки є і на цій стадії. Це відбувається, коли дитина намагається прочитати слово до того, як вона розрізнить його елементи, тобто «по здогаду». Таким чином, дитина плутає схожі по написанню слова. Помилки на цій стадії легко запобігти, якщо ще перед початком читання попросити дитину бути уважніше. Якщо це не допомагає, варто зупиняти дитину після кожного неправильно прочитаного пропозиції і просити перечитати його ще раз.
3) Аналітично-синтетична стадія, коли дитина швидко розрізняє і з'єднує елементи слів. Це стадія швидкого і правильного читання.
осмислене читання
Осмислене читання спирається на складні розумові процеси, що забезпечують розуміння змісту тексту. Осмислене читання розвивається не відразу, а в процесі навчання і виховання.
Як показує досвід роботи в школі, погане розуміння молодшими школярами того чи іншого тексту залежить від бідності дитячого словника, невміння знаходити основну думку в прочитаному тексті і невміння пов'язувати окремі частини твору в загальний контекст.
Подолання цих недоліків вимагає спеціальної роботи того,хто працює з дитиною. Перш за все, треба розвивати і збагачувати словник дітей. Також необхідно вчити школярів знаходити основну думку оповідання, ввести поняття ключових слів; для цього дітей вчать складати план прочитаного оповідання, підшукувати найбільш точні заголовки.
виразне читання
Виразне читання розвивається поступово і залежить від багатьох причин. На неї впливає техніка читання, яка в учнів 1-2 класів ще погано розвинена. До того ж діти цього віку ще погано володіють граматикою і не розуміють основних засобів виразності мовлення, таких як порівняння, епітет або метафора.
Всі алегорії, прислів'я і приказки на цьому етапі розвитку дитина сприймає буквально, тому байку вона переведе для себе в розряд казки, не помітивши прихованого за діями тварин підтексту. Або, наприклад, зміст прислів'я: «Що посієш, те й пожнеш», буде зрозуміле абсолютно буквально: «жито посієш - жито й пожнеш, пшеницю посієш - пшеницю й пожнеш».
Виразне читання формується ближче до середніх класів школи, коли дитина починає сприймати прихований за словами підтекст.