Глобальні оголошення!



ДЕСЯТЬ Божих Заповідей

ДЕСЯТЬ Божих Заповідей

Повідомлення о.Мартин » 18 лютого 2012, 16:01

Проблема 10 Божих Заповідей?

МІНІ ЛЕКЦІЯ


Нам усім відомо, що є 10 Божих Заповідей. Але цікаво хто знає звідки береться розподіл тих заповідей? Або іншими словами хто встановив розподіл і порядок заповідей? Зразу скажете, що так у Біблії написано! Я вам скажу, що це не зовсім так….

У Біблії, а точніше у Старому Завіті, в книгах Виходу та Второзаконня записані певні “заповіді” які Бог дав Своєму народові:

У книзі Виходу читаємо:

“І Бог промовляв всі слова оці, кажучи: Я Господь, Бог твій, що вивів тебе з єгипетського краю з дому рабства. Хай не буде тобі інших богів передо Мною! Не роби собі різьби і всякої подоби з того, що на небі вгорі, і що на землі долі, і що в воді під землею. Не вклоняйся їм і не служи їм, бо Я Господь, Бог твій, Бог заздрісний, що карає за провину батьків на синах, на третіх і на четвертих поколіннях тих, хто ненавидить Мене, і що чинить милість тисячам поколінь тих, хто любить Мене, і хто держиться Моїх заповідей. Не призивай Імення Господа, Бога твого, надаремно, бо не помилує Господь того, хто призиватиме Його Ймення надаремно. Пам'ятай день суботній, щоб святити його! Шість днів працюй і роби всю працю свою, а день сьомий субота для Господа, Бога твого: не роби жодної праці ти й син твій, та дочка твоя, раб твій та невільниця твоя, і худоба твоя, і приходько твій, що в брамах твоїх. Бо шість день творив Господь небо та землю, море та все, що в них, а дня сьомого спочив, тому поблагословив Господь день суботній і освятив його. Шануй свого батька та матір свою, щоб довгі були твої дні на землі, яку Господь, Бог твій, дає тобі! Не вбивай! Не чини перелюбу! Не кради! Не свідкуй неправдиво на свого ближнього! Не жадай дому ближнього свого, не жадай жони ближнього свого, ані раба його, ані невільниці його, ані вола його, ані осла його, ані всього, що в ближнього твого!” (Вихід 20:1-17).

А в книзі Второзаконня:

“І скликав Мойсей усього Ізраїля, та й сказав до нього: Слухай, Ізраїлю, постанови й закони, які я говорю сьогодні в ваші уші, і навчіться їх, і будете пильнувати виконувати їх. Господь, Бог наш, склав з нами заповіта на Хориві.Не з батьками нашими склав Господь заповіта того, але з нами самими, що ми тут сьогодні всі живі. Обличчям в обличчя говорив Господь із вами на горі з середини огню. Я того часу стояв між Господом та між вами, щоб передавати вам Господні слова, бо ви боялися огню, і ви не зійшли на гору, коли Він говорив: Я Господь, Бог твій, що вивів тебе з єгипетського краю, з дому рабства. Хай не буде тобі інших богів при Мені! Не роби собі різьби й усякої подоби з того, що на небі вгорі, і що на землі долі, і що в воді під землею. Не вклоняйся їм, і не служи їм, бо Я Господь, Бог твій, Бог заздрісний, що карає провину батьків на синах, на третіх і на четвертих поколіннях тих, що ненавидять Мене, і що чинить милість тисячам поколінь тих, хто любить Мене, і хто виконує Мої заповіді. Не присягай Іменем Господа, Бога твого, надаремно, бо не помилує Господь того, хто присягає Його Ім'ям надаремно. Пильнуй дня суботнього, щоб святити його, як наказав тобі Господь, Бог твій. Шість день працюй, і роби всю працю свою, а день сьомий субота для Господа, Бога твого; не роби жодної праці ти й син твій та дочка твоя, і раб твій та невільниця твоя, і віл твій, і осел твій, і всяка худоба твоя, і приходько твій, що в брамах твоїх, щоб відпочив раб твій і невільниця твоя, як і ти. І будеш пам'ятати, що був ти рабом в єгипетському краї, і вивів тебе Господь, Бог твій, звідти сильною рукою та витягненим раменом, тому наказав тобі Господь, Бог твій, святкувати суботній день. Шануй свого батька та матір свою, як наказав був тобі Господь, Бог твій, щоб довгі були твої дні, і щоб було тобі добре на землі, яку Господь, Бог твій, дає тобі. Не вбивай! Не чини перелюбу! Не кради! Не свідчи неправдиво проти ближнього свого! І не бажай жони ближнього свого, і не бажай дому ближнього свого, ані поля його, ані раба його, ані невільниці його, ані вола його, ані осла його, ані всього, що є ближнього твого! Слова ці Господь промовляв до всього вашого зібрання, на горі з середини огню, хмари та мряки, сильним голосом. І більш не говорив, і написав їх на двох камінних таблицях, і дав їх мені”. (Второзаконня 5:1-22)

Дуже цікавий факт, що вище не написано, що є ДЕСЯТЬ Божих Заповідей. Біблія тільки представляє нам загальні тексти! Якщо уважно прочитати, навіть бачимо що є більше ніж десять приписів (заповідей). Самі євреї навіть рахують 12-14 приписів....

Звідки тоді взялось число ДЕСЯТЬ? Хто поділив загальний тескт Біблії на “ДЕСЯТЬ” окремих заповідей”? Чому існують різні версії такого поділу?

Для того, щоб знайти правильну відповідь ми повинні звернутись до Іудеїзму, адже єврейська релігія зберігає автентичну версію цих “Десяти” Заповідей Божих.

Слово Заповідь. Заповідь - це термін, який означає правило, настанова або закон, який Бог дав людям. Тобто, це не закон продуманий людьми, а встановлений найвищим Законовчителем - Богом. Заповідь – це повчання, дане Богом людям, як основа їх поведінки. Увесь набуток спасіння називається “Законом” (по єврейськи Тора), у Біблії. Заповіді – це лише одна частина Закону Божого.

У Біблії маємо багато приписів і заповідей у Божому Законі. Взагалі, згідно з єврейською традицією Бог дав обраному народові 613 заповідей!!! Так не тільки десяти, а набагато більше і всі вони для євреїв святі та обов’язкові. Тим більше, євреї вірять, що усі заповіді – рівні між собою; людина, як твердять равіни, не знає і не може знати котра з них важливіша, адже людина не Законодавець, тому потрібно зберігати їх усіх. Цікаво, що у Новому Завіті написано “І спитався один із них [із фарисеїв], учитель Закону, Його [Ісуса] випробовуючи й кажучи: «Учителю, котра заповідь найбільша в Законі?» Він же промовив йому: «Люби Господа Бога свого всім серцем своїм, і всією душею своєю, і всією своєю думкою». Це найбільша і найперша заповідь» (Мт.22,35-46). Фарисей, законовчитель, не мав на увазі яка найважливіва із “Десяти” Божих заповідей, тому що для нього усі приписи Божі були “заповідями”. Ісус відповідає, що найбільшою і найпершою “заповіддю”, тобто законом Божим, є любити Бога. Цікаво, що Ісус не тут цитує одну із “ДЕСЯТИ” заповідей.

Потрібно знати, що закони Божі були передані усно з покоління в покоління, адже єврейський народ був назагал неписьменний. Було багато приписів. Вони фактично відносились до всіх потреб життя нороду. Вважається, що Мойсей був в постійному контакті з Богом, що Бог постійно спілкувався з своїм народом через нього. Тому багато раз Бог промовляв до Мойсея і Мойсей багато раз передав народові Божі приписів.

Передавались закони “групами”, ми сказали б “кодексами” які відносились до однієї чи іншої сфери життя народу, щоб їх краще запам’ятати. Так, що заповіді подані Богом через Мойсея на горі Синай встановили окремий “кодекс”, що мав свою назву: “???? ??????” (Асерет-ха-діброт) по еврейськи, або “Д??? ?????” по грецьки, “Декалог”, тобто дослівно “Десять – слів” або “Десятислів'я” – по українськи.

Чому євреї називають оці Божі Заповіді “Десятислів'ям”? Там більше ніж десять слів!!!

Пам’ятаймо, що Мойсей розбив перші таблиці “заповідей”, тому мусив другий раз прийти до Бога, як написано знову у книзі Виходу:

“І промовив Господь до Мойсея: Витеши собі дві кам'яні таблиці, як перші, і Я напишу на цих таблицях слова, що були на перших таблицях, які ти розбив. І приготовся на рано. І вийдеш рано вранці на гору Сінай, і станеш Мені там на верхів'ї гори. А з тобою ніхто не вийде, і на всій горі нехай нікого не буде видно. І також дрібна худоба й худоба велика нехай не пасеться навпроти тієї гори. І витесав він дві кам'яні таблиці, як перші. І встав Мойсей рано вранці, та й вийшов на гору Сінай, як Господь звелів був йому. І взяв він у руку свою дві таблиці кам'яні. А Господь зійшов у хмарі, і став там із ним, та й покликав Ім'ям Господа. І перейшов Господь перед лицем його, та й викликнув: Господь, Господь, Бог милосердний, і милостивий, довготерпеливий, і многомилостивий та правдивий, що дотримує милість для тисяч, що вибачає провину й переступ та гріх, та певне не вважає чистим винуватого, бо карає провину батьків на дітях, і на дітях дітей, і на третіх, і на четвертих поколіннях. І Мойсей поквапно вклонився до землі, і впав, та й сказав: Якщо я знайшов милість в очах Твоїх, Владико, то нехай же Владика йде серед нас, бо народ цей твердошиїй. І Ти пробачиш нашу провину та наш гріх, і зробиш нас спадком Своїм. А Він відказав: Ось Я складаю заповіта перед усім народом твоїм. Я чинитиму чуда, які не були творені на всій землі і в жодного народу. І побачить увесь народ, серед якого ти знаходишся, чин Господній, що Я чиню його з тобою, який він страшний! Виконуй те, що Я наказую тобі сьогодні. Ось Я виганяю перед тобою амореянина, і ханаанеянина, і хіттеянина, і періззеянина, і хіввеянина, і євусеянина. Стережися, щоб не склав ти умови з мешканцем тієї землі, що ти входиш на неї, щоб він не став пасткою серед тебе. Бо ви їхні жертівники поруйнуєте, а їхні камінні стовпи для богів поторощите, а їхні дерева святі повирубуєте. Бо не будеш ти кланятись богові іншому, бо Господь Заздрісний ім'я Його, Бог заздрісний Він! Щоб не склав ти умови з мешканцем Краю, як будуть вони любодіяти вслід за богами своїми, і будуть богам своїм жертви приносити, то якщо він покличе тебе, то ти не будеш їсти із жертви його. І не візьмеш із дочок його для синів своїх, бо будуть вони любодіяти вслід за богами своїми, і вчинять розпусниками синів твоїх вслід за богами своїми. Литих богів не зробиш собі. Будеш виконувати свято Опрісноків. Сім день будеш їсти опрісноки, що Я наказав був тобі на умовлений час місяця авіва, бо в місяці авіві ти вийшов з Єгипту. Усе, що відкриває утробу то Моє, як і всяка твоя худоба, що є самець, відкриття утроби вола та вівці. А відкриття утроби осла викупиш ягням. А якщо його не викупиш, то заб'єш його, зламавши шию. Кожного перворідного з синів твоїх викупиш. І не будуть являтися перед обличчя Моє з порожньою рукою. Шість день будеш працювати, а дня сьомого спочинеш від праці; в орці й у жнива спочинеш від праці. І свято тижнів зробиш собі, і первоплоду жнив пшениці, і свято збору врожаю під кінець року. Тричі в році вся чоловіча стать буде являтися перед лице Владики Господа, Бога Ізраїлевого. Бо Я вижену людей перед лицем твоїм, і розширю границю твою, і ніхто не запрагне твоєї землі, коли ти ходитимеш являтися перед лице Господа, Бога твого, тричі в році. Не будеш приносити на квашенім крови жертви твоєї, і не переночує до рана святкова жертва Пасхи. Початок первоплодів твоєї землі принесеш у дім Господа, Бога твого. Не будеш варити ягняти в молоці його матері. І промовив Господь до Мойсея: Напиши собі слова, бо згідно з цими словами склав Я заповіта з тобою та з Ізраїлем. І був він там з Господом сорок день і сорок ночей, хліба не їв і води не пив. І написав на таблицях слова Заповіту, Десять Слів (наш переклад подає «Заповідей»). (Вихід 34:1-28).

“І Він оголосив перед вами заповіта Свого, що наказав вам чинити, Десять Слів (Заповідей), і написав їх на двох камінних таблицях” (Второзаконня 4:13).

“Того часу сказав був до мене Господь: Витеши собі дві камінні таблиці, як перші, та й вийде до Мене на гору, і зроби собі дерев'яного ковчега. А Я напишу на тих таблицях слова, що були на перших таблицях, які ти побив, і покладеш їх у ковчезі. І зробив я ковчега з акаційного дерева, і витесав я дві камінні таблиці, як перші, та й зійшов на гору, а обидві таблиці в руці моїй. І Він написав на тих таблицях, як перше письмо, Десять Слів (Заповідей), що Господь говорив був до вас на горі з середини огню в день зборів. І Господь дав їх мені. (Второзаконня 10:1-4).

Отож, за другим разом, Бог написав на двох таблицях Десять Слів (Заповідей). Тобто Бог написав за єврейським передаванням усю «суть Закону Божого», або «фундамент Його Заповіту».

Єврейський Мідраш, тобто тлумачення Старого Заповіту, вчить, що камяні таблиці були зроблені із голубого сапфіру – символ неба та Божого трону. Вони були написані Божим перстом (Вихід 31,18). Літери цілковито проникали камінь так що деякі єврейські літери “немов висіли у повітрі”. Літери також читались однаково з обох сторін, що вважалось чудом. (Шаббос, 104а).

Тлумачення єврейське говорить про те, що Бог написав п’ять слів (заповідей) на одній таблиці і п’ять слів (заповідей) на другій..


Список ДЕСЯТЬ Божих Заповідей (Десятислів’я) згідно єврейського тмлучення Мідраш (як було написано Божим пальцем):

1. Я Господь Бог Твій
2. Не будеш мати інших богів крім Мене
3. Не взивай на марно імені Господа Бога Твого
4. Пам’ятай день суботній, щоб був святим
5. Шануй батька і Матір
6. Не убивай
7. Не чужолож
8. Не кради
9. Не свідчи неправдиво проти свого брата
10. Не пожадай


Талмуд – великий кодекс релігійно-юридичних правил життя євреїв уже подає ширший варіант і пропонує інший розподіл “ДЕСЯТИ” Заповідей:
1. (Вихід 20:2): Я Господь, Бог твій, що вивів тебе з єгипетського краю з дому рабства.
2. (Вихід 20:3-6): Хай не буде тобі інших богів передо Мною! Не роби собі різьби і всякої подоби з того, що на небі вгорі, і що на землі долі, і що в воді під землею. Не вклоняйся їм і не служи їм, бо Я Господь, Бог твій, Бог заздрісний, що карає за провину батьків на синах, на третіх і на четвертих поколіннях тих, хто ненавидить Мене, і що чинить милість тисячам поколінь тих, хто любить Мене, і хто держиться Моїх заповідей.
3. (Вихід 20:7): Не призивай Імення Господа, Бога твого, надаремно, бо не помилує Господь того, хто призиватиме Його Ймення надаремно.
4. (Вихід 20:8-11): Пам'ятай день суботній, щоб святити його! Шість день працюй і роби всю працю свою, а день сьомий субота для Господа, Бога твого: не роби жодної праці ти й син твій, та дочка твоя, раб твій та невільниця твоя, і худоба твоя, і приходько твій, що в брамах твоїх. Бо шість день творив Господь небо та землю, море та все, що в них, а дня сьомого спочив тому поблагословив Господь день суботній і освятив його.
5. (Вихід 20:12): Шануй свого батька та матір свою, щоб довгі були твої дні на землі, яку Господь, Бог твій, дає тобі!
6. (Вихід 20:13): Не вбивай!
7. (Вихід 20:13): Не чини перелюбу!
8. (Вихід 20:13): Не кради!
9. (Вихід 20:13): Не свідкуй неправдиво на свого ближнього!
10. (Вихід 20:14): Не жадай дому ближнього свого, не жадай жони ближнього свого, ані раба його, ані невільниці його, ані вола його, ані осла його, ані всього, що ближнього твого!

Біблія не подає нам чіткий розподіл таблиць Завіту. Через те, існують різні версії поділу:
1. Єврейська (талмуд, мідраш);
2. Християнська (католицька, лютеранська);
3. Християнська (реформаторська, англіканська, православна).

Потрібно знати, що перший хто дав в руки християн «ДЕСЯТЬ» Божих Заповідей був Святий Августин аж у п’ятому столітті нашої ери. Отож, перша християнська версія і поділ Божого Закону на ДЕСЯТЬ Заповідей була католицькою. Ця версія була єдиною християнською напротязі 1000 років.

Святий Августин подає такий порядок:
Я Господь, Бог твій, що вивів тебе з єгипетського краю з дому рабства:
1. Хай не буде тобі інших богів передо Мною!
2. Не призивай Імення Господа, Бога твого, надаремно.
3. Пам'ятай день святий святкувати!
4. Шануй свого батька та матір свою, щоб довгі були твої дні на землі, яку Господь, Бог твій, дає тобі!
5. Не вбивай!
6. Не чини перелюбу!
7. Не кради!
8. Не свідкуй неправдиво на свого ближнього!
9. Не пожадай жінки ближнього свого
10. Не пожадай дому ближнього свого, ані всього, що ближнього твого!

“Я Господь, Бог твій, що вивів тебе з єгипетського краю з дому рабства” – це фактично не заповідь, не наказ, тільки вступ до першої заповіді (в Августина).

1. “Хай не буде тобі інших богів передо Мною!”. Далі слова “не роби собі різьби і всякої подоби з того, що на небі вгорі, і що на землі долі, і що в воді під землею. Не вклоняйся їм і не служи їм, бо Я Господь, Бог твій, Бог заздрісний, що карає за провину батьків на синах, на третіх і на четвертих поколіннях тих, хто ненавидить Мене, і що чинить милість тисячам поколінь тих, хто любить Мене, і хто держиться Моїх заповідей” не встановлять іншу заповідь, а лише повторюють те, що було раніше сказано. У єврейській ментальності і також у поезії (це ясно бачимо у Псалмах) вживаються повторення якщо йдеться про якусь дуже важливу річ. Отже, “не роби собі різьби і всякої подоби з того, що на небі вгорі, і що на землі долі, і що в воді під землею...” є ствердженням, що немає інших богів крім Бога. Йдеться про створення ідолів, божків... Бог забороняє створювати ідолів, бо Він – Єдиний Бог.
2. День суботній. Християнська Церква уже святкує не суботу а неділю. – день святий. Не тільки неділя але і встановлені свята – святі дні.
3. Не пожадай жінки ближнього свого. Не пожадай дому ближнього свого, ані всього, що ближнього твого! Дві окремі заповіді тому що є два окремі дієслова...

Ця версія підтримана Католиками та Лютеранами світу. Інші протестанські реформатори, напрклад англікани, які почали боротись проти образів, фігур, ікон у Церкві намагались пояснювати, що “Не роби собі різьби і всякої подоби з того, що на небі вгорі, і що на землі долі, і що в воді під землею” відноситься до образів та ікон, а Католицька Церква відкидає цю Заповідь, щоб зберегти свої образи. Однак дуже цікаво, що Грецька Церква яка вважається Матір"ю іконописців користується іншим розподілом ДЕСЯТЬ Божих Заповідей, однак не вважає, що ікона чи образ є гріхом проти цієї Заповіді!

ВИСНОВОК

Чи Католицька Церква поміняла текст 10 Божих Заповідей?
1. Як сказано вище навіть Біблія не подає нам поділ “Десятислів’я”. Тому, що це не найголовніше. Найголовніше знати, що “Десятислів’я” – це суть Божого Закону, фундамент Його союзу з людьми, фундамент моральної поведінки людини, база її відношення до Бога і до інших людей.
2. Якщо є 613 заповідей у Законі Божому, “Десятислів’я” вважається його суть, зміст, висновок.
3. Католицька Церква ПЕРША розподіляє “Десятислів’я” за певним первісним порядком.
4. Реформатори, навіть не Лютер, намагались використовувати зміни, тільки щоб підтримувати свою «віру», що образи – це гріх! Хоча й Православні Церкви вважають, що Друга Заповідь це «не роби собі різьби…», вони також вважають і вірять, що ікони та образи зовсім не порушують, а «підсилюють» православну віру.
5. Католицька Церква нічого не поміняла, а навпаки подала людям Заповіді за християнським баченням
6. Друга Заповідь “Не роби собі різьби” не відноситься до ікон чи образів, а до ствердження, що Бог – Один. Тому людина не сміє робити собі інших богів – ідолів. Ідолом може бути все, що християнин ставить на першому місці в житті, замість Бога. Для того, щоб підкреслити другу заповідь любові “Люби ближнього свого” (Ісус Христос вважає цю заповідь подібною до найголовнішої і найпершої) і щоб дотримати число десять, остання єврейська заповідь отримала християнське підтвердження.
7. Будучи католицькою, УГКЦ користується Августинським порядоком «Десятислів’я».
о.Мартин Офлайн


Наш татко
 
Повідомлень: 330
З нами з: 13 листопада 2009, 21:14
Нагороди: 1
Мамуся-творець (1)
Дякував (ла): 94 раз.
Подякували: 1058 раз.

Повернутись до Міні-лекції



Хто зараз онлайн

Зараз переглядають цей форум: Немає зареєстрованих користувачів і 2 гостей